There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Å så vart det knäpptyst….

- februari 25, 2011 - by , in Gott och Blandat, with 2 comments -

Jag var på föräldramöte igår. I lilla T´s klass. Lilla T går i sjuan och uppslutningen på mötet var som den brukar. Knappt hälften av ungarna var representerade. Samma föräldrar...

Jag var på föräldramöte igår. I lilla T´s klass.
Lilla T går i sjuan och uppslutningen på mötet var som den brukar.
Knappt hälften av ungarna var representerade.
Samma föräldrar som vanligt var på plats.

SkolaJag är dessvärre långt från en engagerad skolförälder. Helt klart finns det mycket utrymme för förbättring. Vi går alltid på mötena, ofta tillsammans, nån av oss är i alla fall alltid där.
Ungefär där tar vårt engagemang slut.
Jag känner ingen av de andra föräldrarna, vet knappt vem som har vilket barn.
Å andra sidan så känner jag inte ungarna heller, har hört namnen men aldrig sett dem.

Lilla T har inte så många kompisar och de han har åker han alltid hem till.
Jag vet varför.
De kan sitta där och spela hur mycket som helst, för ingen är hemma och kollar vad det gör.
Här får de inte sitta och spela på samma sätt.

Det får gärna funka utan min inblandning

Jag har inte heller nåt intresse av att vara jätte-engagerad i skolan, vill att det ska funka utan att jag behöver blanda mig i. Nu verkar det va struligt i Lilla T´s klass och tydligen har detta pågått en tid, typ hela högstadietiden.
Om detta har jag inte hört nåt tidigare men en del av de andra föräldrarna var enormt uppeldade och jävligt trötta på att skolan inte tar tag i och aktivt jobbar för att verkligen lösa problemen.
Jag förstår deras frustration. Jag har fått ”slåss” mot skolan flera gånger för mina barns rättigheter.

BetygUsla resultat

Igår fick vi höra att hela klassen överlag har problem i matten. De kan helt enkelt inte grunderna tillräckligt bra för att matte-läraren ska kunna gå vidare.
I SO har hela klassen presterat enormt dåligt och SO-läraren flaggar för att eleverna tycks ha svårt med läsförståelsen vilket leder till att de inte tar in det som undervisas under lektionerna.
Detta stöds av läspedagogen som berättar att många inte klarar LUS-testerna och alltså inte når målen för hur bra man ska kunna läsa i 7:an.

Problem i klassen

Föräldrarna skyller det mesta på 3 tjejer i klassen som igår inte var representerade av sina respektive föräldrar. Dessa 3 är tydligen väldigt stökiga, emellanåt. Inte alltid. Ibland funkar de rätt bra.
Så diskussionerna gick höga om önskemål att tjejerna lyftes ur klassen, om disciplinära åtgärder och åtgärdsprogram. Några av oss, inkluderat mig, hade inte en aning om dessa problem före mötet.
Andra var verkligen desperat trötta.

Nån måste ju

Efter säkert 40 minuters diskuterande, där det återkommande hela tiden var att tjejerna sabbade allt, fick jag nog.
Så jag gjorde det enda rätta och försvarade tjejerna.
Vi var alltså ett tiotal vuxna, där flera inte ens från början kände till problematiken, som satt och dömde ut 3 tjejer, vilka var helt utan försvar eftersom deras föräldrar inte var på plats.
Istället för att kreativt prata om hur vi skulle göra situationen bättre, för HELA klassen, hamnade allt fokus på hur utåtagerande dessa tjejer är och allt de ställer till med.

Ett av förslagen var att vi skulle uppmuntra våra killar att under lektionerna när tjejerna bråkar ställa sig upp och säga ifrån. Säga ”-Håll käften!” till tjejerna.
Jag sa med en gång att det vägrar jag göra. Det går emot allt jag tror på att lära Lilla T ställa sig upp och säga ”-Håll käften!” till en stökig tjej i klassen.

Vi är ju trots allt vuxna

Så jag sa så, problem eller inte, men vi är vuxna och vi borde kunna prata om problemen utan att snacka skit om 3 tjejer som inte ens hade någon egen talan på mötet.
Vi pratar om 3 13-åringar.
Tänk om det handlat om nåt av våra barn?
När barn är väldigt utåtagerande finns det ofta andra bakomliggande orsaker. Saker vi inte känner till, som vi inte heller har rätt att lägga oss i, men vi kanske skulle kunna visa lite respekt för ungarna.
Vi är ju trots allt vuxna.

Å sen vart det knäpptyst. På riktigt.
Å kanske skämdes folk en gnutta.
Men resten av kvällen var diskussionerna i alla fall bra mycket mer rumsrena och fokus låg mer på andra alternativ där vi kanske kunde inkludera tjejerna och även lyfta fram killarna i klassen som just nu hamnat lite i skymundan.

Stolt

Själv kände jag mig stolt för att jag vågat ta plats. Jag gick emot hela gruppen själv.
Jag gillar den här nya, en gnutta modigare Tess.

Skolan måste ta tag i det här

Personligen så tycker jag att det ligger på skolan att se till att det fungerar. Har de en klass med problem, där det nu dessutom tycks visa sig att hela klassen ligger efter i inlärningen så behövs det åtgärdsprogram. Tvinga barnen att sköta läxorna med tät och ordentlig återkoppling till föräldrarna. Se till att barnen i klassen får det stöd de behöver för att klara av att läsa ikapp.
Jobba med hela klassen, bilda små studiegrupper och hitta sätt att belöna framgångar.
Lägg mer fokus på studieteknik, se till att barnen verkligen vet hur de ska plugga och utnyttja varenda resurs tillgänglig för att jobba ihop klassen och få dem att komma ikapp.

Klassiker, nej tack!

Självklart kom det klassiska förslaget upp med att belöna ungarna med fika på fredagar om de skött sig. Jag fattar inte att alla föräldrar är så enormt duktiga på att sammankoppla mat och belöningar. Jag hintade lite om att jag inte tycker att fika är ett särskilt bra alternativ men det skulle ju inte bli så ofta, bla, bla, bla.
Så jag påminde om att Lilla T är diabetiker och inte kan fika som belöning (vilket jag tycker borde gälla för alla ungar oavsett). Då hette det att vi kunde ju ha nyttigt fika typ morotsstavar.

Nu vet jag inte hur deras ungar funkar men jag lovar, Lilla T tycker inte att morotsstavar är en BELÖNING om han måste äta dem.

Det var ett intressant möte som vi avslutade kl 20 efter två timmars tragglande.
Kanske dax att bli lite mer engagerad.

  • Martina

    Jag har inga egna barn men har gått i klass där det f anns rötägg!
    Tycker det är lärarens uppgift att kontakta dessa föräldrar! Se till att dom kommer in och diskuterar problemet.
    Bra att du tog upp det där med fika belöningen, kan inte alla äta av någon anledning så ska man heller inte belöna så.
    Dessutom är inte socker lösningen till ALLT!!
    Trevlig Hleg gummis och tack för bra läsning Puss och Kram

  • Eva

    Härligt att du stod upp för tjejerna! För som sagt dom hade ingen som representerade dom och att ni var så många som inte ens visste om problemet innan mötet.. Rena lynch-mobben ju!.. Sorgligt att dom tagit bort läsförståelse ur undervisningen för det visar sig hela tiden att det drabbar ungarna pga dom har ingen aning om vad dom läser.. har märkt det på flera sätt.. och det har nog varit så i många år nu.. tragiskt! Hoppas det sker någon förändring i T klass så dom får en chans att komma ikapp.