There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Är det viktigt att det går fort att genomföra ett köp?

- november 13, 2008 - by , in Gott och Blandat, with no comments -

Hur viktigt är det i en webbshop att det går snabbt att ta sig igenom kassaprocessen? Jag vet inte? För min egen del är det nog viktigare att hela processen...

Hur viktigt är det i en webbshop att det går snabbt att ta sig igenom kassaprocessen?

Jag vet inte? För min egen del är det nog viktigare att hela processen känns relevant.

  • Jag vill inte fylla i samma uppgifter mer än en gång
  • jag vill inte aktivt svara nej tack till en massa reklam och erbjudanden
  • jag vill inte känna mig tveksam över vad jag håller på med
  • jag vill inte heller känna mig tveksam över butikens seriositet

Men för övrigt då?

Jag har läst att just i en webbshop är det viktigt att kassaprocessen skalas ner till ett minimum så när kunden klickar på knappen till kassan ska hela processen gärna ligga på en sida eller max två.
Varför?

Jo för att kunden inte ska hinna ångra sitt inköp.
För nog är det så att i en webbshop så ramlar man ofta runt och lägger sakerna i varukorgen bara för att få känna lite på tanken att faktiskt kanske unna sig att göra dessa inköp.

Jag ramlar ofta ända in i kassan.
Dels för att jag är nyfiken på hur det ser ut i just den här butiken och dels för att jag alltid vill se vilka betalsystem, fraktsätt och priser de har. Sen när jag är nöjd så lämnar jag oftast min kassakorg på golvet i närheten av kassan och går vidare.

Man är ju så anonym i en webbshop, ingen ser vad man gör, ingen behöver plocka tillbaka mina saker från korgen till hyllan och många butiker har en hel del att önska i tydlig information. Ofta är tyvärr det här enda sättet att helt säkert få veta slutsumman på varukorgen.

På Spastugan.se har vi en sida där du som kund väljer om du vill skapa ett konto, logga in på ett befintligt konto eller helt enkelt skippa det och gå direkt till kassan.

Om du då väljer att logga in, för du har redan ett konto, så kommer du till sida två där du kan se din leveransadress och välja mellan lite olika fraktsätt.

På sida tre väljer du betalningssätt och fyller i din rabattkod om du har en sådan

På fjärde och sista sidan ser du hela din beställning, din leverans adress, valt fraktsätt, faktura adress, valt betalningssätt och en summering av vad hela kalaset kommer att kosta dig.

Hur jag än vänder på det så tycker jag inte att det här är speciellt ansträngande. Du får genom hela processen information om vad dina olika val innebär och du kan hela tiden gå tillbaka och ändra dig. Det känns tryggt och enkelt och har du konto behöver du inte fylla i mer än att aktivt välja betal- och fraktsätt.

Här är det då folk som påstår att kunderna hinner ångra sina köp och lämnar korgen vid kassan och att vi som butiksägare ska snabba på processen så att de inte hinner ångra sig. Jag påstår att jag vill ha nöjda kunder som inte ångrar sina köp varken före eller efter kassan.

Vad tycker ni?

/Tess