There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Att hantera fartguppen

- februari 25, 2010 - by , in Gott och Blandat, Träning, with 4 comments -

Ibland är det bättre att bara göra. Känn inte efter, hitta inte orsaker att avstå, utan följ din plan, om så bara för att det var vad du en gång...

Ibland är det bättre att bara göra. Känn inte efter, hitta inte orsaker att avstå, utan följ din plan, om så bara för att det var vad du en gång beslutade dig för att göra.

Det är verkligen inte svårt att ta sig till gymmet när man längtar dit, men hur gör man när man inte alls vill?
När kroppen säger att den nog är lite trött och inte riktigt orkar.

FarthinderSegt

Jag har haft det så några dagar nu. Funderade på om jag tränat för mycket? Känt mig trött och sliten men utan problem med kroppen förutom då huvudvärken som inte har alls med träningen att göra.
Det är lätt när kroppen protesterar och latmasken ropar, att jag ger efter.

För jag är en sån som lyssnar mycket inåt och speciellt nu de senaste 18 månaderna när jag jobbat fasligt mycket med mig själv, med mitt tänk, så försöker jag vara vaksam på hur jag tänker och reagerar.

Det är då det är viktigt att applicera det jag har lärt mig.
Och komma ihåg att min kropp inte alltid talar om hela sanningen.
Det är som med tröstätandet.

Det känns alltid som en sån bra idé att begrava känslorna under ett täcke av godis men när jag väl gjort det så kommer resten av sanningen, att jag kommer ångra mig, ha ångest och känna mig dum och svag som lyssnade och följde mina känslor.
Ibland är det helt enkelt läge att inse att det är bättre att följa planen än att falla till föga för små lockrop från latmasken och godispåsen.

Så igår var jag tveksam till träningen för att jag haft ont i huvudet hela dagen och mått dåligt och det är en giltig orsak att skippa tränandet. Men när det väl var dax att ge sig av mådde jag bra så jag åkte, trots att det hade känts skönt att stanna hemma, och självklart var träningen jätteskön och jag var stolt efteråt!
Idag samma sak, fast nu utan huvudvärk.
Mest trött bara, men jag åkte, jag tränade och jag segrade över min inre latmask.

FartguppDet här tänket applicerar jag på mycket nuförtiden. Som när det gäller att hålla sig till planen och äta enligt vv:s program. Oavsett mina resultat varje vecka, så håller jag mig till min dagliga ranson och gör planerade avsteg emellanåt.

Precis som jag planerar bort träningen ibland för att göra nåt annat roligt som att åka finlandsbåt eller träffa vänner.

Planen

  • Gör en plan, sätt upp dina mål
  • Gör bara avsteg från den när du planerat att göra det, inte för att du känner för det just nu
  • Lista dina giltiga orsaker att mer ”akut” göra avsteg från din plan, som sjukdom, eller att familjen behöver prioriteras.
  • Följ din plan, håll dig till den och kom ihåg att det är lätt att lura sig själv att göra fler avsteg än önskat.
  • Lyssna på din kropp men följ den inte utan eftertanke.

Belöna dig själv när du gör rätt genom att reflektera över hur långt du har kommit i din utveckling och över hur mycket lättare du kommer kunna nå dina mål nu när du lärt dig hantera fartguppen.

  • http://svartvitkatt.blogg.se Linda

    Och bara som extra bonus visade vågen 0,6 minus idag trots alla bravader. Härligt! :)

    • http://www.partypinglan.se Tess

      Ett stort grattis! 0,6 kg är strålande. Bara att fortsätta framåt med andra ord!

  • http://www.partypinglan.se Tess

    Tjevättern!!!
    Det är inte fy skam :-)

    Jag har som längst cyklat tjejtrampet när det gick i storstaden och det var långt och plågsamt.

    Vi behöver svackor ibland om så bara för att visa för oss själva att vi kan ta oss ur dem!

    You go girl!!!

  • http://svartvitkatt.blogg.se Linda

    Så sant! Jag hade en riktig svacka i helgen. Åt allt jag kom över, inklusive besök på både Max och Burger King. I söndags var jag på spinningen och kände att vad håller jag på med. Åkte hem, bokade upp nya pass för veckan. Och idag har jag anmält mig till Tjejvättern! Hääääärligt! :)