There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Bodypump

- januari 13, 2010 - by , in Träning, with no comments -

Pump är det jag har tränat mest och längst. Det var Pump som var mitt första pass på Sats och tur nog var det för tränaren Johanna, vilket fick mig...

Pump är det jag har tränat mest och längst. Det var Pump som var mitt första pass på Sats och tur nog var det för tränaren Johanna, vilket fick mig att genast köpa medlemskap och börja träna just där.

Bodypump är styrketräning med skivstång och vikter, i grupp, till hög musik. För alla oss som inte gillar att träna i gymet och ändå inte vet riktigt hur alla maskiner fungerar är det här utmärkt. Enklare kan det inte bli, rent tekniskt alltså, för det är väldigt tungt styrkemässigt.

Vi använder oss av en stepbräda, en mjuk matta, en skivstång, ett par hantlar, och vikter till stången. Stepbrädan använder vi för att kliva upp och ner på eller göra dips eller bara ligga på när vi tränar bröst och triceps.
Mattan har vi på brädan eller direkt på golvet när vi stretchar.

BodyPump

Bodypump passar alla. Hur tungt det är reglerar man själv genom att lägga på vikter på stången. Detsto längre man hållit på desto mer vikter lägger man på.

Förutom styrka kan det vara mer eller mindre flåsigt. En del övningar tränar både flåset och styrkan. Hela kroppen jobbas igenom och rörelserna inkluderar bland andra, marklyft, rodd, squattar, utfall, armhävningar och dips. De flesta rörelser är väldigt enkla i sin grundform det är när man lägger på vikter som det blir jobbigt.

För mig som är lite större och har en hel del vikt att bära så är utfallen svårast att göra och också varianten av plankan i just den här koreografin (jag kallar den vandrande pinnen) men jag gör en vanlig planka på knäna istället.

Det finns nästan alltid alternativa rörelser att ta till om man inte kan göra en viss rörelse på grund av skada till exempel. Har man en bra tränare så talar den om både rekommenderade vikter för varje övning samt alternativa rörelser.

Jag tränar 3 pumppass i veckan, för muskler är det jag verkligen behöver. Sen jag började träna fryser jag inte längre lika hysteriskt mycket, jag är piggare och jag har faktiskt blivit lite starkare.

  • Bodypump, för styrka. 3 pass/vecka
  • Afrodans, för kordination och flås. 2 pass/ vecka
  • Simning, för styrka och flås. 1-2 pass/ vecka
  • Badminton, det är det jag och Alex tränar för tillfället. Typ 1 gång/ vecka
  • CorePuls, 1 pass/ vecka. Definitivt flås.