There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

CorePuls

- januari 13, 2010 - by , in Träning, with no comments -

CorePuls är en flåsig klass i högt tempo där vi tränar både flåset och kroppens core, centret. Dvs. magmusklerna och ryggen, det som ger oss en fin hållning och som...

CorePuls är en flåsig klass i högt tempo där vi tränar både flåset och kroppens core, centret. Dvs. magmusklerna och ryggen, det som ger oss en fin hållning och som gör oss stabila och säkra i våra rörelser.

Vi använder oss av en balansbräda & en mjuk matta. Balansbrädan är en oval sak som är ledad undertill så att den vickar åt alla håll. På den gör vi de flesta rörelserna. Vi joggar, springer, hoppar & balanserar. I en del låtar hoppar vi på och av brädan eller helt enkelt skuttar över den med lätta snabba steg.
Jag kan ju lugnt säga att det är inte helt lätt när man är i min storlek men jag gör alla rörelser efter min egen förmåga och har en förhoppning om att någon gång kunna göra allt fullt ut.

Mattan har vi på brädan eller direkt på golvet när vi gör armhävningar och när vi ligger på brädan för att jobba med ryggen.

SatsCorePuls

CorePuls passar alla som kan träna i ett högre tempo och klarar lite hopp och skuttande. Man använder inga vikter utan arbetar bara med sin egen kropp.

Det finns nästan alltid alternativa rörelser att ta till om man inte kan göra en viss rörelse på grund av skada till exempel. Har man bra tränare så talar de om alternativa rörelser.

  • Bodypump, för styrka. 3 pass/vecka
  • Afrodans, för kordination och flås. 2 pass/ vecka
  • Simning, för styrka och flås. 1-2 pass/ vecka
  • Badminton, det är det jag och Alex tränar för tillfället. Typ 1 gång/ vecka
  • CorePuls, 1 pass/ vecka. Definitivt flås.

SatsCorePulse från Sats Webb!

Söker du extra utmaning för dina core-muskler? Delta på SatsCorePulse och få mycket mer än så på köpet.

SatsCorePulse varvar vi explosiv konditions- och styrketräning med balans- och stabilitetsträning. Vi använder en core-bräda som endast är ledad i mitten och kan liknas vid en balansbräda. Konditionsträning såväl som övningar för styrketräning sker alla på brädan och i balansmomenten kan du välja att stå längre ut på kanterna på brädan och på så sätt utmana dig själv och din core-muskulatur ordentligt.

SatsCorePulse håller hög intensitet rakt igenom och den energigivande musiken och utmanande övningarna förnyas den 1 September, 1 December och 1 Mars. Under sommaren kan innehållet i klasserna variera då din instruktör själv väljer vilket av de senaste SatsCorePulse-klasserna denne vill instruera.

Här ser du låtlista för aktuell SatsCorePulse:

Låt Titel Artist
1. Uppvärmning No more tears Amber & Zelma Davis
2. Uppvärmning Wait a minute Pussycats Dolls
3. Kondition Gloria Mando Diao
4. Kondition Fly on the wall Miley Cyrus
5. Kondition Fame Irene Cara
6. Balans Disco 2000 Pulp
7. Kondition Operaration blade Public Domain
8. Balans Photograph Nickelback
9. Kondition Disco Inferno Tina Turner
10 Kondition Rebell Yell Billy Idol
11. Balans Magnificent U2
12. Styrka Sweet dreams Eurythmics
13. Styrka A little less conversation Elvis Presley
14. Stretch Life on Mars David Bowie