There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Dag 15, halvvägs & trött #fitnessfighten

- september 15, 2011 - by , in Fitnessfighten, Gott och Blandat, with 4 comments -

Idag är jag halvvägs in i Fitnessfighten så från och med imorgon räknar jag ner istället för upp. Många har frågat mig hur sunt det är egentligen, att träna VARJE...

Idag är jag halvvägs in i Fitnessfighten så från och med imorgon räknar jag ner istället för upp.
Många har frågat mig hur sunt det är egentligen, att träna VARJE dag och jag svarar bara som Jarkko sagt, att det funkar.
Men egentligen undrar jag om det funkar lika bra för alla?

Jag menar, han e ju rätt vältränad å har tränat större delen av sitt liv. Många som är med i Fitnessfighten lika så.
Men jag är långt från vältränad och min kropp är inte alls van vid styrketräning varenda dag.
Hur mycket ska jag tvinga kroppen, som nu börjar tjata om en vilodag, att fortsätta?
Jag vet inte.

Jag vet faktiskt inte och jag har heller inga argument när folk säger, att med drastiskt ökad träningsdos, och minskat matintag, så kommer kroppen inte vilja släppa ifrån sig fettet utan kommer i första hand släppa ifrån sig allt den ”inte behöver” och vattnet är ju det som ryker först.
Muskelmassa likaså.

Jag menar, jag kan också basic kost och näringslära och fysiologi.
Jag har ändå inga svar.
Vi kör samma program, för mig är det antagligen relativt sett mycket jobbigare än för Jarkko även om han kör tyngre än jag. Min kropp är inte van vid den här typen av träning eller ens den här mängden.
Kan det göra skillnad?

Jag önskar att jag visste.
Förutom att jag är tröttare än någonsin i kroppen, så känns det nämligen jättebra. Faktiskt, tro det eller ej, men maten är perfekt för mig, jag borde ätit regelbundet långt tidigare och en timmes träning varje dag låter inte alls orimligt.

Det orimliga i det är möjligen att försöka göra varje träning lite bättre än den förra och pusha, pusha, pusha. Springa längre, snabbare, öka vikterna. Jag vet inte om min kropp orkar med 15 dagar till, rädd för skador.
Att ha träningsvärk och ont är inte hela världen men vänster knä bråkar lite efter all tid på löpbandet. Jag har krampkänningar i armarna och vader och ömmar i vänster axel.

Tro nu inte att jag är på väg att lägga ner, nope, miles away!
Det är en vän, som igår var väldigt nyfiken men som själv drog slutsatsen att det här är vansinne och att min PT, inte hade en aning om vad han sysslade med. Kroppen behöver vila för att bygga upp sig, sa hon, det vet jag med, men mitt enda argument när hon undrade var i programmet den vilan fanns, var att Jarkko har sagt att det ska fungera att träna varje dag.

Inte ett vidare bra argument.
Och det fick mig att fundera.

I mitten av gårdagens Combat tog jag fullständigt slut. Jag hade ont överallt och fick inte upp armarna. Så jag lade på lite kolhydrater, för jag har kapat ner på dem en aning. Det var tydligen ok att i kostprogrammet skippa ris till lunch/middagen och att hoppa över knäckemackan, så det har jag gjort.
Mina kolhydrater har då tillförts vid frukosten i form av gröt eller müsli och sen naturligt genom mejeriprodukter.

Igår lade jag till en liten macka till lunch, av Revitty Ruisleipä, rivet rågbröd. Ett osötat surdegsbröd från Finska hembageriet. Det tycktes inte göra så stor skillnad till kvällens träningspass, jag tog ju slut i alla fall, så jag tog två såna mackor till middagen efter träningen.
De vägde tot ca 50 g och kostade mig 100 kcal plus lite lätta.
Det kanske inte var optimalt att äta dem just till middagen, men åh, så gott det var!
Nu ska jag se till att äta kolhydrater till alla mål.


Nåja, nu har jag mailat iväg några frågor till Jarkko, PT och ansvarig för Fitnessfighten, så får jag återkomma senare med alla bra argument!

Tills dess ska jag jobba lite med texten om kalorier som jag lovade er igår. Den kommer under dagen!


Min Ninja vid mina fötter när jag bloggar!


– Postat genom BlogPress från min iPad

  • http://everyoneisanathlete.wordpress.com/ Jessica

    Det är klart att så lite kolhydrater som vi äter nu påverkar det är olika hur mycket. Jag har lärt mig att jag funkar bra på så här lite, men då brukar jag äta lite mer på helgen då det blir grötfrukost istället. Nu är det extremt lite för mig också.
    Ta du en dag med aktiv vila, det kan göra susen för både kropp och knopp att medvetet ta ett steg tillbaka.
    Och kanske är det dags att visa din kropp ännu mer respekt genom att börja benämna dina muskler som muskler. För det är vad du har. Muskler.
    Kram.

    • http://www.partypinglan.se Tess

      Jag ville göra det här till 100% och jag ska verkligen försöka.
      Jag ville klara ALLA dagarna!
      Aktiv vila är annars ett alternativ, en lång skogspromenad med valpen :)
      Men jag ska verkligen försöka att i första hand göra alla FFpass!

      Muckler, ja det är väl min dåliga humor, sorry. Men du har säkert en poäng, Det kan mycket väl ligga mer bakom ordet än jag själv ens tänkt på.
      Jag å min kropp, vi är väl inte bästa vänner direkt.
      Respekt för min kropp, det har inte ens slagit mig. Jag är nog lite väl trött på det här fläskberget som så stenhårt håller fast vid varenda kilo och så motvilligt släpper ifrån sig.
      Tack för tanken :)
      Den är värd att funderas lite på och kring.
      Kram på dig med!

  • http://everyoneisanathlete.wordpress.com/ Jessica

    Det är ingen fara för kroppen att träna enligt FF i 30 dagar, sedan kan det givetvis vara jobbigt beroende på hur van man är. Fokus är inte att bygga muskler utan att bränna fett, och för musklerna är det egentligen inte en så tung utmaning – därmed inte sagt att det inte är jobbigt.
    Det är olika upplägg att köra tung styrka med fokus på 1-2 muskelgrupper och att köra tempo för hela kroppen.
    Är kroppen trött är det ingen fara att vila, det måste man vara lyhörd för. Aktiv vila som en promenad i tempo eller kuperat spår kan vara en lagom vila en dag.

    Du skriver väldigt roligt och berör mycket, jag älskar att läsa dina inlägg!

    • http://www.partypinglan.se Tess

      Jag tror att det var precis nåt sånt som Jarkko sa till mig från början när jag frågade. Nåt om att man kör liksom igenom hela kroppen och inte så tungt så då behöver inte kroppen vila i samma utsträckning.
      Jag e bara rädd att jag inte riktigt vet hur slut jag kan bli. Jag uppfattar ändå det här som tungt och han säger att vi inte ska vara rädda för att ta i. Mina stackars nästan obefintliga muckler vill bara gå och gömma sig när jag tänker tanken att öka lite.
      Försöker springa lite snabbare, men benen är stumma och fötterna vill inte lyfta sig från bandet.
      Fast pulsen stiger inte på samma sätt vilket säger mig att jag borde orka, känner mig bara så orkeslös i mucklerna.
      Kanske är kolhydraterna?
      Jag vet ju inte hur det ska kännas så det är liksom en gissningslek för mig
      Å sen har jag ju kört lite Combat må, on och hade planer på Pump ikväll. Bara för att det är roligt! Men nu får jag se efter att jag varit i gymet, hur det känns.

      Tack så mycket för dina fina komplimanger
      Det betyder mycket!
      Att roa och beröra, det e fint!

      Stort tack för din feedback. Nu känns det faktiskt lite bättre