There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Efter en vecka och många listor

- februari 1, 2011 - by , in Gott och Blandat, with 2 comments -

Så har jag kommit till en ny insikt. Jag har insett nåt om mig själv, som inte direkt kom som en nyhet i och för sig, men nu ser jag...

Så har jag kommit till en ny insikt. Jag har insett nåt om mig själv, som inte direkt kom som en nyhet i och för sig, men nu ser jag klart och tydligt att det verkligen stämmer.
Jag hamstrar kalorier.

Det var lite det jag misstänkte redan från början, för jag kommer ihåg hur det var med VV.
Då hamstrade jag Points, Prickar och ProPoints.
Hur som helst så resulterar det i att jag har alldeles för många kalorier kvar på kvällen. Vilket i sin tur resulterar i att jag endast en enda gång under veckan som var kom upp i mina 1700 kalorier/dag.

Visserligen så var det ju tack vare det som jag inte gick plus under veckan ( å då menar jag inte i kg utan i antal kcal), av att äta lördagsgodis, som inte är inräknat i mina 1700 kcal/dag, men det ska ju vara 1700 kcal MAT, å vill jag sen äta godis, ja då får jag kanske stå ut med att det rinner över totalt sett.

JagJag

Tittar jag på mig själv så vet jag varför jag gör så här.
Dels är jag mer hungrig på kvällen än dagtid så jag hamstrar för att vara säker på att inte behöva vara hungrig.

Dels är det bland det bästa jag vet att sitta och mysa i lugn och ro framför tv:n med nåt att äta. Förut krävdes det någon form av mysmat men det har jag tränat bort. Numer räcker det med nåt att äta men det är så viktigt för mig att jag har svårt att klara en hel kväll helt utan.

Hjärnspöken

Dels är jag rädd att kvällen ska komma och jag är givetvis jättehungrig å så har jag inte tillräckligt med kalorier kvar. Det skulle betyda att jag antingen måste vara hungrig och då är ju kvällen förstörd eller att jag äter kalorier jag inte har och då har jag tappat kontrollen.
Då följer jag inte min plan.

För att helgardera och eftersom jag ändå inte är så hungrig dagtid så hamstrar jag kalorier.
Det är bara att inse att mat på kvällen ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Utfall

ProcentSå här många kalorier hade jag kvar kl 19 förra veckan:

Måndag: 667 kcal = 39.2%

Tisdag: 743 kcal = 43.7%

Onsdag: 771 kcal = 45.3%

Torsdag: 802 kcal = 47.1%

Fredag: 850 kcal = 50 %

Lördag: 816 kcal = 48%

Söndag: 723 kcal = 42.5%

Måndag: 771 kcal = 45.3%

% motsvarar hur stor del av mitt dagsintag det är. Ni ser, jag har hamstrat så att jag äter mellan 40% & 50% av hela mitt dagsintag på kvällen, oftast efter 20.00.
Hur sunt är det?

Visserligen så är det det totala kaloriintaget som räknas i det stora hela, men jag gör det definitivt inte lättare för kroppen att förbränna när jag äter nästan 50% av hela dagens mat innan jag går och lägger mig, under den tiden av dygnet när jag är som minst aktiv.
Snarare underlättar jag för kroppen att fylla på fettdepåerna.

Handling

Det här behöver jag förändra och frågan är hur jag ska göra det på bästa sätt. Både Coachen och Mari nere på VårdCentralen föreslår att jag äter middag istället för mellis kl 16:30.
Det är ett vettigt förslag men svårt i praktiken att genomföra. Jag ska i alla fall försöka ett par dagar den här veckan och se hur det känns.

Mer konkret så tänker jag sikta på att ha max 400 kcal kvar efter 19 på kvällen. Det motsvarar 23.5% av dagsintaget. Dessa ska sen inte ätas i form av kolhydrater utan mer som proteiner.
Det här är för mig en stor förändring att göra framför allt så sitter den djupt rotad i hjärnan så jag beslutar också att inte vara arg på mig själv om jag inte lyckas med en gång.
Det här kommer ta tid och det får det göra.

Jag ska också se över hur kalorierna fördelas före kl 19 och se om jag kan få till en jämnare fördelning under dagen. Kanske en lite större frukost skulle vara ett alternativ så i morse ökade jag på med ett kokt ägg (80 kcal) vilket resulterade i att frukosten blev 351 kcal eller 20.6% av dagstotalen.

Summering

Det här ska jag jobba med under veckan:

  • Max 400 kcal kvar efter kl 19 på kvällen
  • Äta middagen redan 16:30
  • Se över kalorifördelningen av dagen fram till kl 19
  • Inte vara arg på mig själv om jag inte lyckas på första försöket

Tisdag

Det är Tisdag och vägdag. Idag fick jag ett minus. Kompis leder fortfarande och jag har fortfarande egentligen inte kommit någon vart.
Lite som en Spinningklass.
Jag trampar och trampar men inser varenda Tisdag att jag fortfarande står kvar på samma ställe.
Nåja, det lossnar. Det MÅSTE det göra!