There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

En helt vanlig köttgryta

- januari 31, 2011 - by , in Gott och Blandat, with 3 comments -

Det är rätt intressant emellanåt att räkna kalorier. Till och med jag som gjort det många gånger blir ibland förvånad över hur energitäta en del livsmedel är. Köttgryta till exempel....

Det är rätt intressant emellanåt att räkna kalorier.
Till och med jag som gjort det många gånger blir ibland förvånad över hur energitäta en del livsmedel är.
Köttgryta till exempel. Det borde ju vara nyttigt.

Grytan står i ugnen....tralalalala...Nu bryter vi ner det här i grunden

Allra helst om man gör den själv från grunden. Då vet man ju precis vad som är i den.
Köttgryta känns nyttigt. Det är nötkött och grönsaker. Serverat med potatis.
Eller som i mitt fall, potatisen är redan i grytan.
Jag är en riktig sucker för Allt-I-Ett mat.

I min gryta idag hade jag följande grönsaker:

  • Morot
  • Palsternacka
  • Lök
  • Jordärtskocka

Dessa blev tillsammans 647 kalorier, Trots att det ”bara” är grönsaker.
Potatis är ju på sätt och vis också en grönsak så den får hänga med här och även de soltorkade tomaterna.

  • Potatis
  • Soltorkade tomater (inte inlagda i olja)

Dessa två tillsammans, ytterligare 873 kcal.

Jag improviserar, som vanligt

Soltorkade tomater brukar jag inte ha i, men som vanligt så blir det lite Jag-Tager-Vad-Jag-Haver när saker är slut i skafferiet och jag inte har upptäckt det förrän det är för sent.
Ska ni gissa vad det var som var slut idag?
Som jag uppenbarligen ersatte med soltorkade tomater…
Tomatpuré så klart.

Å sen får jag improvisera lite till

Det saknades faktiskt en grönsak också. Som jag var så säker på att jag hade hemma när jag stod i butiken och petade på en sådan.
Senare hemma visade det sig att påsen med morötter som jag köpte ifall jag inte hade några morötter hemma var min 3:e påse morötter i kylen, men squashen som jag var säker på att jag hade hemma, den slängde jag ut häromdagen för att den var dålig.

Fast i butiken hade jag inget minne av detta. Alls.

Så jag behövde ersätta squashen med något. I köttgrytan kokar den i stort sett bort. Den gör grytan lite tjockare men man hittar inga bitar av den i grytan. Så vad hade jag hemma som skulle kunna ersätta det?
Experiment i köket har lett mig fram till många lyckade och några få mindre lyckade upplevelser. Det är inte roligt att fega i köket så jag rotade genom lådor och skafferi och hittade….

Gröna linser. Samma färg, och förhoppningsvis så kokar de sönder rätt bra de med och lämnar en lagom tjock gryta. Alternativt så kokar de inte sönder men smakar grymt gott i grytan. Det kan ju inte bli fel eller hur?!

  • Gröna linser

Frästes tillsammans med soltorkade tomater och Salvia i olivolja i grytan en stund innan köttet och alla grönsakerna östes i.
Gröna linser och Oliv olja (att steka i, rapsoljan stod tom i kylen) ökade upp kalorierna i grytan med 678 kalorier.

So far

Hittills har jag inte haft i en enda onyttig sak och ändå är vi totalt redan uppe i 2198 kcal.

No fat!

Ingen köttgryta utan kött så i med Högrev (av nöt) som hade slängts runt med ½ dl vetemjöl. Nu kan man ju hävda att Högrev inte är det mest kalorisnåla köttet men med sina 149 kalorier/100 g så är det ändå inte helt illa.
Allt fett har jag givetvis disikerat bort.
Jag vet, för smakens skull ska man väl behålla nåt men jag tycker det äckligaste som finns är att få en fettig köttbit i munnen (hur lät det där?) så jag disikerar köttet noga.
Inte ens lite fett följer med.

Som jämförelse så har kycklingfilé 105 kcal/100g, Oxfilé av nöt 122 kcal/100g, lax har 181 kcal/100g och köttfärs av nöt 10% har 149 kcal/100 g (lika mycket alltså).

Bara 45 minuter kvar i ugnen. Sen är den klar!La grande finale

Någon form av vätska behövs för att få ihop den här grytan. Rött vin, och lite buljong så är det klart.

  • Högrev
  • ½ dl vetemjöl
  • Rött vin
  • 1 buljongtärning

2601 kcal på ett bräde som vi slår ihop med de vi hade innan och får totalt 4799 kcal NYTTIG MAT!

4799

Ja man kan ju hävda att vinet inte är nyttigt men det behövs för att det ska bli gott.
Så är det bara.

4799 kcal säger fortfarande inte allt.
Slutresultatet hänger på hur många portioner man får ut av grytan. Där börjar det knepiga för mig.
Hur räknar man ut det?
Vi är 6 personer i familjen och 4 av oss äter ibland som stora fullvuxna karlar. Deras portioner är alltså ofta större än mina och LillFisens.
Om jag utgår från att det jag äter är 1 portion och räknar killarnas mat som 1.5 portioner då kanske det närmar sig sanningen.
Helt exakt blir det inte, trots att jag vet exakt hur mycket som är i kastrullen från början.

Hur många portioner?

Räknar jag receptet på 8 portioner så blir det 600 kcal/portion. För min del är 600 kcal ganska mycket men det är i vilket fall 600 kcal ren KÄRLEK och i stort sett bara nyttig sådan.
Det återstår dock att se hur många portioner det verkligen blir.
Blir det 10 är vi ju nere i 480 kcal/portion.

En fråga

Som avslutning har jag en fråga till mina matlagande vänner.
Hur kommer det sig att vinet i maten har lika mycket kalorier i sig trots att man kokar bort alkoholen? Den borde väl innehålla en del kalorier med tanke på att sprit (vodka tex.) innehåller 222 kcal/100 g.

Min tanke är att när man kokar bort alkoholen borde man ju koka bort lite kalorier med men det kanske inte stämmer? Å vart skulle de ta vägen i så fall?
Om ni vet så förklara det gärna, jag har undrat ett tag nu.

Nyttig är inte detsamma som kalorisnål

Har ni inte kommit på det själva än så lägger jag till det nu: nyttigt är INTE detsamma som kalorisnålt.
Självklart kan min köttgryta vara nyttig och SAMTIDIGT inte kalorisnål
Se bara på mat som fet fisk och nötter. Bägge är nyttiga, innehåller en massa ämnen vi behöver och mår bra av, men samtidigt innehåller de en hel del kalorier.

Det intressanta är i vilket fall för min del, att mat som i exemplet ovan är inget jag tänker på som energität mat. En köttgryta består ju till största delen av grönsaker så det är ändå med lite förvåning jag räknar ut hur mycket kalorier den innehåller.
Alltid lika roligt att bli förvånad.

  • http://www.partypinglan.se Tess

    Jag länkar här till en fullständig genomgång av alkohol i maten.
    Klart läsvärt!
    http://bjj-bloggen.posterous.com/alkohol-i-matlagning-kan-man-koka-bort-kalori

  • Mattias

    Om alkohol
    Etylalkohol = etanol = alkohol i dagligt tal.
    Etylalkohol är det man blir full av :)

    Etylalkohol har korta molekylkedjor och är därför lättlösligt i andra vätskor. Etylalkohol kokar redan vid 78 grader och fryser vid -114 grader.

    Den specifika energin (energivärdet) för etanol är 29 kJ/g (7 kcal/g) och densiteten, dvs vikten, är 789 g/liter

    Om du har en liter dryck med 10% alkohol så innehåller den då 78,9 gram alkohol, och energin den tillför är 552,3 kcal.

    Om kalorier
    Jag skrev om det förut, men kcal är egentligen ett värdelöst mått på hur nyttigt något är. Kcal beräknas genom att man helt sonika bränner något, och mäter hur mycket energi det utstrålar. Faktiskt används samma uträkning för ämnen man eldar med, man mäter värmeutstrålning från ek, björk, asp etc.
    Det blir jättevarmt när man eldar med ek, för att den lagrade energin (densiteten) är hög så det blir rejält varmt när det brinner.

    Men inte sjutton blir man tjock av att äta ek….

    Kan man då koka bort kalorier? Ja, är svaret. När det gäller vin så kan du enkelt (nåja) räkna ut hur länge och hur varm vätskan behöver vara för att koka bort allt alkohol (dvs 7 kcal/g)

    Det samma gäller annan mat. Hettar du upp en köttbit, en laxfilé, ett ägg eller vilket livsmedel som helst tillräckligt länge så kommer det till slut bli så varmt att kalorierna börjar förbrukas i form av avgiven värmeenergi.

    Maten blir bränd och inte särskilt god, men det blir mindre kalorier

    /din vän med svart bälte i teoretisk fysik :)

  • http://viktfixerad.blogspot.com/ Viktfixerad

    Nä precis, nyttig är inte samma som energisnål =)

    Jag skulle nog räknat med halva mängden kcal för vinet med tanke på bortkokningen. Helt ovetenskapligt mer än att det känns rätt. Portioner kan vara knepigt, gäller ju att alla portioner är lika stora. Kanske dela upp grytan i 10 lika stora delar och ge storätarna två delar medan du tar en =)