There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Hur fungerar viktminskning egentligen – Del 1

- oktober 26, 2009 - by , in Gott och Blandat, Vikt-igt, with 1 comment -

För att gå ner i vikt krävs det egentligen inte mer än att du förbrukar mer energi än du stoppar i dig. I teorin låter det så enkelt, ät mindre...

För att gå ner i vikt krävs det egentligen inte mer än att du förbrukar mer energi än du stoppar i dig. I teorin låter det så enkelt, ät mindre men gör av med mer så kommer kroppen att förbränna fett och resultatet blir att du går ner i vikt.

Men mycket som låter enkelt i teorin är inte alltid fullt så enkelt i praktiken.
Visst, så här som jag beskrev ovan fungerar allas våra kroppar, men trots det så skiljer vi oss allihopa lite från varandra och vår historia spelar också en stor roll i det hela.
Hör du till gruppen som har jojobantat hela ditt liv så kommer det vara svårare att ställa om kroppen och få allt att fungera som du vill.

Svältkur

En traditionell bantning har ju alltid handlat lite om att svälta sig. Vill man bli fin får man lida pin.
Många är vi som gått på diet efter diet ur tidningar med trådsmala snygga tjejer som illustrerar hur härligt det är med en halv grapefrukt och svart kaffe till frukost, lunch och middag.

Sanningen är den att desto fler riktiga svältkurer du provat på desto svårare blir det för dig att övertyga din kropp att göra sig av med dina överflödiga kilon.
Ur kroppens perspektiv så har du svultit regelbundet i ditt liv. Detta har gjort att din kropp blivit effektivare på att lagra in fett när den väl får chansen, för att ha när det blir svälttider nästa gång.
Din jojobantning har alltså haft motsatt effekt och istället för att göra dig smalare har den gjort dig bättre på att bli fet.

Överlevnad

Kroppen strävar alltid efter att överleva. Det innebär att den vill lagra in energi (fett) för att ha ett förråd när det behövs. Det innebär också att så fort vi ger den mindre mat så börjar den jobba på sparlåga för att spara så mycket energi som möjligt så att den är beredd om det blir svält igen. Kroppen blir också mer benägen att lagra in fett om den tror att svälten är nära förestående.

Vår basala metabolism (grundförbrukning), den energin kroppen behöver för att upprätthålla allt livsnödvändigt, vill kroppen gärna hålla så låg som möjligt. Det är bra om det blir svält att inte så mycket energi behöver gå åt till att driva kroppen.
Desto mindre energi vi gör av med desto längre räcker våra energireserver.

Muskler kräver mer energi av kroppen även i vila än vad fettcellerna gör, så en kropp som till stor del består av fett kräver mindre basal energiåtgång än en kropp som har en större andel muskler. Alltså, när kroppen väl blivit fet vill den gärna stanna kvar där.
Mer muskler = högre fettförbränning i vila
Mer fett = Mindre fettförbränning i vila

Skynda långsamt

Man hör ofta att det är bättre att gå ner långsamt i vikt än snabbt och det har sin förklaring i det här naturliga självbevarande systemet som kroppen byggt upp.

En för snabb viktförlust resulterar i att kroppen genast tror den kommer att svälta och den vill automatiskt spara på den effektivaste energikällan den har, nämligen fettet.
Om du drar ner på maten för mycket och ger kroppen för lite energi kommer du i första hand att förlora muskelmassa och vatten.

Efter bantningen återkommer vattnet men inte muskelmassan eftersom den behöver byggas upp och inte bara kan tillföras kroppen. Med mindre muskelmassa förbränner kroppen mindre fett. Gör du detta regelbundet blir kroppen bättre på att lagra in fett eftersom den ofta hotas av svält och muskelmassan blir mindre medan mängden fett ökar.

Hur ska vi göra då?

Det vi bör eftersträva istället för att banta är att förändra vår kost och träna mer. Träning ger muskler som i sin tur kommer att öka din basala metabolism (grundförbrukning), och gör att du kommer att förbränna mer energi även i vila.

Den förändrade kosten innebär att du ska äta rätt så att kroppen inte tror att den svälter, inte utesluta näringsämnen utan sträva efter en bättre balans mellan protein, fett och kolhydrater.

Om det är svårt att veta vad du ska börja med så börja med så fundera på vad som känns lättast för dig att börja förändra. Det går att gå ner i vikt utan att träna men träningen gör viktminskningen mer effektiv och har dessutom många andra positiva hälsoeffekter.

Träningen gör att du bygger upp din förbränning och ökar den även vid vila vilket hjälper dig att lättare gå ner i vikt. Det är dessutom ofta enklare att äta bättre om du också lägger energi på att träna. Då känns det inte lika roligt efter träningen att fylla kroppen med onyttigheter.

Läs vidare i del 2 om fett, fettceller och myter kring fett och muskler…