There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Hur fungerar viktminskning egentligen – Del 2

- oktober 27, 2009 - by , in Gott och Blandat, Vikt-igt, with 1 comment -

Fortsättningen på hur viktminskningen egentligen fungerar. I den här delen handlar det om fett, fettceller och lite myter kring fett och muskler. Varför är fett bra? Kroppen reglerar sin förbränning...

Fortsättningen på hur viktminskningen egentligen fungerar. I den här delen handlar det om fett, fettceller och lite myter kring fett och muskler.

Varför är fett bra?

Kroppen reglerar sin förbränning så att förråden av kolhydrater, som till exempel socker, hela tiden hålls konstanta.
Fett kan kroppen däremot lagra nästan hur mycket som helst.
Det beror på att fett är en effektiv energireserv som kroppen snabbt kan använda sig av när det behövs. Under människans utveckling har förmågan att lagra fett lett till högre överlevnad under perioder av svält. Fett är alltså viktigt för människans överlevnad.

Det mesta fettet sitter under huden, men en hel del finns också runt kroppens inre organ, framförallt i buken. Bukfettet är det som enklast omvandlas till energi när kroppen behöver det. Fett har också andra viktiga effekter. Det skyddar exempelvis mot kyla och mot stötar.
Fett i kosten är livsviktigt för att vi ska kunna tillgodogöra oss tex. de fettlösliga vitaminerna.

Fettcellerna

Forskare har kommit fram till att antalet fettceller ökar under uppväxten men stabiliseras i vuxen ålder. Tiden fram till 5 års ålder har visat sig vara viktigast för att bestämma hur många fettceller en person kommer att ha som vuxen.
Tidig fetma, redan som barn kan ha en stor betydelse för hur lätt eller svårt det kommer att vara för den personen att hålla en normalvikt som vuxen.
Desto fler fettceller en person har desto lättare kan det vara för den personen att lagra in fett i cellerna och det kan visa sig att dessa personer har en benägenhet att lättare lägga på sig extra kilon.

Fettcellerna kan dock inte bli hur stora som helst.
När de har blivit tillräckligt stora kommer de att dela på sig, även hos vuxna. Desto fler fettceller en person har desto svårare kommer det bli för den personen att gå ner till normal vikt.

I och med att det inte går att banta bort fettceller för att minska dem i antal, det går bara att göra dem mindre, så kan en väldigt överviktig person ha svårt att bli av med sina sista kilon därför att de består av ett stort antal, visserligen små, fettceller som endast går att avlägsna via fettsugning eller annat operativt ingrepp.

En fettcell är en fettcell.

Den kan inte bantas bort och den kan inte omvandlas till att bli något annat. Den kan förvara fett och lagra det för kroppens framtida behov. Den kan också vara mer eller mindre tom om den inte innehåller något fett att lagra.
Lite plats på kroppen kommer den ändå ta, för att den finns där och alla kurer i världen kan inte göra något åt det.

Fettsugning och andra operativa ingrepp som går ut på att avlägsna fett från kroppen kommer minska antalet fettceller en person har.
Det som skärs bort eller sugs ut är således borta. Det hindrar givetvis inte personen från att öka i vikt igen. De kvarvarande fettcellerna finns fortfarande där och kan fyllas på med fett tills det nått sin gräns och delar sig. När man nått dit ökar antalet fettceller i kroppen igen.

Det finns dock forskning som visar att kroppen kan ha någon form av cellminne som märker av att kroppen helt plötsligt har mindre reserver än vad den hade tidigare. Eftersom kroppen jobbar efter principen att det finns en risk att vi svälter ihjäl imorgon så kommer den att vilja återgå till sitt naturliga tillstånd som den är van vid, det vill säga före ingreppet. Enbart ett operativt ingrepp utan förändrad kost och träning kommer då lätt leda till att kroppen snart är tillbaka i utgångsläget.

Myten om musklerna som omvandlas till fett

Man hör ofta att när vältränade slutar träna så omvandlas deras muskler till fett.
Det är inte sant.
Muskelfibrer kan aldrig bli fettceller lika lite som fettceller kan bli muskelfibrer.

Låt oss säga att vi har en person som är vältränad, har stora bulkiga muskler och lite fett på kroppen. Den personen äter relativt mycket men ganska magert.
Om då personen slutar träna kommer musklerna inte byggas upp mer utan kommer sakta att brytas ner. Kroppen kommer att använda dem som energi dels för att det är enkelt och dels för att de kräver mer energi av kroppen även i vila. Kom ihåg att kroppen är byggd för att spara på energireserverna.

Samtidigt så äter personen i stort sett lika mycket som tidigare men troligtvis lite mer fett. Den energin kommer lagras in i fettcellerna som är tomma och skriker efter att fyllas på. Kroppen strävar alltid efter att fylla på fettdepåerna för att ha om i fall att de behövs. Med mindre träning och mindre muskelmassa blir vikten omfördelad i en större andel fett och en mindre andel muskler, dessutom sjunker förbränningen vilket möjliggör för kroppen att lagra in en ännu större andel fett i fettcellerna.

Myten om att muskler väger mer än fett

Det är som med gåtan, ”-Vilket väger mest? Ett kilo fjädrar eller ett kilo sten?” Svaret är att de väger lika mycket. Ett kilo är ett kilo.
Så är det givetvis med muskler och fett också men precis som med stenarna och fjädrarna tar det upp olika mycket plats.
Ett kilo fett på kroppen tar ganska mycket plats. Ett kilo muskler tar mycket mindre plats.
2 personer som är lika långa och väger lika mycket kan alltså se helt olika ut. Den som har mest fett kommer se mycket tjockare ut än den som har mest muskler trots att de väger lika mycket.

Varför ökar vi i vikt?

Våra kroppar är helt enkelt inte anpassade efter vår livsstil.
Vi har en obegränsad tillgång på mat som dessutom är oerhört onyttig och består till stor del av konstgjorda tillsatser, fett och socker. Hade vi ätit rena råvaror och inte en massa skräpmat hade vi nog inte orkat äta samma mängd mat som vi stoppar i oss idag och framför allt hade vi inte fått i oss fullt så mycket energi i form av socker och fett.

Tyvärr äter vi idag en massa skräp som vi inte blir mätta på men som är enormt energirika. På stenåldern var det nog inte lätt alltid att äta så mycket som kroppen behövde under en hel dag. Nu kan vi få i oss hela dagsbehovet och mer därtill under en enda måltid på en snabbmatsrestaurang.

Det är naturligt för kroppen med variationer i vikten. Stenåldersmänniskan överlevde för att den var bra på att lagra in fett i cellerna när det fanns tillgång på mat och den som lagrade in det effektivast och fick i sig mest levde längst. Kvinnorna fick fler fettceller än männen för att kunna klara en graviditet även under svält.

Förutom vår idag rätt usla kosthållning så rör vi oss mycket mindre nu än vad man gjorde förr. Istället för att äta mindre för att vi numer rör oss mindre har vi valt att äta mer och ändå röra oss mindre. Det är naturligt för kroppen att vikten varierar men vi borde röra oss mer och äta bättre för att må bra.

Läs vidare i del 3 om kost, träning och fettförbränning…

  • inteensettbarn

    Jag gillar att författaren till texten inte tror att muskler väger mer än fett och argumenterar för det igenom att påpeka att 1kg muskler har en mindre volym än vad 1kg fett har, utan att inse att det bevisar att muskler väger mer än fett.