There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Idag ska jag köra med pulsklockan på

- februari 10, 2011 - by , in Gott och Blandat, with 2 comments -

För jag ska träna Piloxing och behöver veta ungefär hur mycket ett pass förbränner i förhållande till mina andra pass. Sen är det väl inte riktigt snällt att jämföra andra...

För jag ska träna Piloxing och behöver veta ungefär hur mycket ett pass förbränner i förhållande till mina andra pass.
Sen är det väl inte riktigt snällt att jämföra andra gången Piloxing med hundrade gången Combat, men det ger en uppskattning i alla fall.

Gårdagens huvudvärk och magont hade sin helt naturliga förklaring.
Det är visst DEN tiden i månaden igen. Jag var inte riktigt beredd, trodde det skulle infinna sig i nästa vecka men man får vara glad för det lilla. Det vart ju inget plus på vågen vilket det ofta blir mensveckan, så kanske, kanske kan det bli ett minus nästa vecka.

BMI=Body Mass Index

Satt och räknade BMI i morse, tänkte att nu när det gått ett tag kanske man har förbättrat sig lite. NOPE!
Jag har fortfarande några kilon kvar för att gå från FET till ÖVERVIKTIG och för att komma ner på NORMALVIKT behöver jag väga max 64 kg.
Dit är det en bit, kan jag lugnt säga!
Sen ska man inte stirra sig blind på BMI. Det är ett generellt sätt att räkna på som egentligen inte säger speciellt mycket och slår fel på alla som inte följer standardtypen. Är du väldigt lång eller har mycket muskler kommer du ha väldigt svårt att passa in på skalan.
Synd bara att jag varken är lång eller mucklig.

BMI tar ingen hänsyn till om det är muskler eller fett kroppen består av utan baserar allt på din vikt i förhållande till din längd. Själv kan jag tycka att det är en väsentlig skillnad på muckler och flabb, men det kanske bara är jag.

Två gånger varje dag för att hålla magen i gångIngen mer matdagboksuppdatering

Idag har jag tagit bort länken till matdagboken i headern. Den finns kvar till höger på förstasidan rätt långt ner. Jag tänker inte uppdatera matdagboken mer just nu av flera orsaker.
Först och främst för att det är djävulskt jobbigt i längden.
Sen för att jag numer har en app i min telefon som gör exakt det jag vill när det gäller att fota maten och den är dessutom mycket simplare att använda.

Den lägger inte upp bilderna på nätet men sparar dem i appen med tidsstämplar så att jag snabbt kan få en överblick över min matdag.
Perfekt!

Photo Diet heter den. Du hittar den på Android Market. Här har jag skrivit lite kort om den och länkat så du hittar den snabbt och enkelt. Förutom att fota maten kan jag registrera vikten varje dag och får se den i en liten kurva.

Dulco Fibre

I Daily Burn kan man enkelt registrera hur mycket vatten man dricker varje dag men det jag saknar är att kunna regga hur ofta man gör en nummertvå på dass. För mig som har en mage som inte alls vill funka ordentligt är det intressant att se om maten är en del av orsaken till att det kan gå flera dagar mellan besöken.

För att få lite ordning på magen dricker jag Dulco Fibre två gånger varje dag i perioder och det hjälper lite i alla fall. För övrigt äter jag massor med fibrer och dricker minst 2 liter vatten varje dag samt äter linfrön och loppfrön för att hjälpa tarmarna lite, dock tycker jag inte att det hjälper så det får bli Dulco Fibre-kurer emellanåt.

Daily Burn

Tiden jag sparar på att inte fota all mat för att skicka upp den till matdagboken lägger jag istället på Daily Burn som tycks ha allt och lite till. Jag använder gratisvarianten som har allt man behöver men vill man ha ”lite till” kan man köpa sig ett pro-konto. Kostar från 6$ i månaden, men gratisvarianten jag har räcker långt.

Att regga alla mat här är som att göra det i vilken variant av matdagbok-online som helst. Förutom kanske hos ViktVäktarna som har den sämsta av matdagböcker jag har testat.

Vill man träna nåt nytt finns det massor med olika ”Training plans” att välja och vraka mellan. Flera är dock låsta till pro-medlemskapet.

Jomenellerhur.........

Artiklar

Igår fick jag några länkar av Älsklingen till intressanta artiklar från Träningslära.se

Fina kaffebryggaren

Sen fick jag idag en länk från Maud. Gary Taubes questions the relationship between physical activity and losing weight | Life and style.
Även den klart läsvärd.

Kaffebryggaren

Ni kanske undrar hur det gick med min kaffebryggare?
Den som jag beställde från Radars.se
Jag la beställningen söndag kväll och på Tisdag eftermiddag hämtade jag den hos mitt postombud.
Klart godkänt!
Dessutom betalade jag inklusive frakt en hundring mindre än jag skulle betalat i butik och tvåhundra mindre än hos SkitSiba.

  • Martina

    Hej min sköna böna.
    Kämpa på, kom ihåg du är bäst.
    Åh nej har du köpt en sån bryggare??
    Köpte sån till min pappa i present och den var värdelös, höll inte värmen och kannan blev super ful efter ett tag.
    Hoppas den är uppdaterad och bättre nu :)

    Ha det gott, hoppas vi ses snart

  • Jenny

    Hallo gorgeous!!
    Du har inte lekt med tanken att det kanske är så att du får i dig ”för mycket fibrer” i förhållande till vätska? Du kan ju även behöva lite fett att ”smörja” tarmarna med…. :)

    kramizzzar