There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Kära 3

- oktober 13, 2010 - by , in Gott och Blandat, with no comments -

Jag är stolt ägare till en HTC Desire, som jag köpte för exakt 6 månader sedan. Det är en underbar telefon och den har nästan ersatt min bärbara dator. Till...

Jag är stolt ägare till en HTC Desire, som jag köpte för exakt 6 månader sedan. Det är en underbar telefon och den har nästan ersatt min bärbara dator.

Till en början var vi oskiljaktiga, telefonen och jag. Vilket i och för sig min man inte uppskattade fullt så mycket som jag.
Den fungerade klockrent och var enormt lätt att använda. Det tog inte lång tid innan jag insåg att jag dock tecknat helt fel abonnemang. Tidigare har jag haft mobiltelefon men knappt använt den. Mobilen har jag mest haft för att kunna nås av mina barn och för att kunna ringa hem vid behov.

Svårt val

3-LogoSå när jag köpte min Desire fortsatte jag helt enkelt på samma abonnemang. Det innebar att jag blev tvungen att betala 199 kr i månaden extra för telefonen.
Inte det smartaste valet jag gjort.
Nu i efterhand inser jag att jag använder telefonen till precis allt och jag ringde då till er för att få uppgradera mitt abonnemang till en högre månadskostnad och slippa extra avgiften.
Det gick inte.

Jag måste säga att det tycker jag är en trist inställning. Hur tusan skulle jag ha kunnat veta innan vilket abonnemang jag behövde? Och det är ju inte så att jag kommer överge er. Nej, jag sa att jag kan ta ett väsentligt dyrare abonnemang, men nope.

Wi-fi problem

Hur som helst så slutade wi-fi att fungera på min telefon. När jag försökte ansluta fick jag meddelandet att det inte går att söka efter nätverk. Till slut insåg jag att jag hade inget annat val än att lämna in telefonen på service. Så jag åkte till närmaste 3-butik och frågade när jag skulle lämna in telefonen för att den skulle bli vidareskickad och servad så snabbt som möjligt.

Hur snabbt är mycket fortare?

Svaret var att de skickar telefoner varje dag, så det spelade ingen roll. Så jag åkte upp och lämnade in den på förmiddagen den 6/9. Det skulle ta max 3 veckor men troligtvis gå mycket fortare sa killen som tog emot telefonen. ”- De brukar vara snabba på smarttelefonerna.”
I efterhand visade det sig att det hade tagit serviceverkstaden 4 dagar bara att få in telefonen.
Det tog 16 dagar innan telefonen var klar. 2½ vecka.
Den 23/9 hämtade jag ut telefonen.
Jag tyckte inte det gick särskilt snabbt.

Jag hämtade telefonen, lycklig över att äntligen få tillbaka den för att inse, när jag kom hem, att inget var gjort. Enligt verkstaden hade de uppdaterat mjukvaran (fast jag hade redan senaste versionen) och funktionstestat den, vilket de inte kunde ha gjort. Varken jag eller killen i butiken fick fram något annat än samma fel.
Dagen efter jag hämtade ut den, lämnade jag in telefonen på serviceomgång 2.
Det var den 24/9.

Omgång 2

BACKREP!!!!! stod det med stora bokstäver på felbeskrivningen. Exakt samma fel som tidigare och killen i butiken sa att nu går det säkert fortare.
”- Det är ju andra gången och då brukar de vara snabba.”
17 dagar tog det. Jag tyckte inte det gick särskilt snabbt, den här gången heller.
I förrgår, den 11/10, var jag uppe och hämtade telefonen.

Nu ska den fungera

Den här gången hade de bytt en del i telefonen och killen som lämnade ut den sa att nu ska den fungera. Jag testade och testade. Inte fungerade telefonen. Så jag var tillbaka dagen därpå (12/10) och undrade hur det egentligen står till med deras service.

Killen i butiken slängde igång telefonen och *poff*så funkade det. Han kollade på mig som om jag skämtade med honom och startade om telefonen, funkade fortfarande.
”- Jag har väl magiska fingrar, sa han.”
Snopen tackade jag för mig men tänkte inte ge mig så lätt. Jag startade om telefonen och det tog bara ett par omstarter så började den strula.

Nähä, inte det

Först hängde den sig när den skulle ansluta till wi-fi, sen började samma felmeddelande dyka upp igen.
Kan inte söka efter nätverk.
Jag gick tillbaka till butiken och bad samma kille dra igång wi-fi och nu lyckades inte han heller. Så mycket för hans magiska fingrar.

Mobilen åkte nu in på service för tredje gången, den 12/10, och jag åkte hem med ett kuvert till reklamationsavdelningen. Killen i butiken sa ”- Skriv ner allt som hänt och skicka in det. Så är det klart när du får tillbaka mobilen om den nu inte funkar.
Då får du en ny.”

Kundservice

Själv ringde jag er kundservice och frågade om jag åtminstone kunde slippa den extra avgiften för telefonen som jag inte kunnat använda på snart 6 veckor. Svaret blev att jag skulle återkomma när telefonen var reparerad så skulle jag bli kompenserad då.

Nu är det alltså bara att vänta tills telefonen kommer tillbaka, igen, och se vad som händer då. Vad kan jag få för kompensation tror ni? Finns det någon chans att jag kan få uppgradera mitt abonnemang?
Det tycker i alla fall jag skulle vara en lämplig kompensation.

VIP-kö

Ett önskemål i allt det här är att sälja en VIP-tjänst med telefonerna. Möjligheten att köpa snabbare service, en VIP-kö liksom. Jag vill kunna skicka min telefon på service och veta att jag får tillbaka den snabbt och garanterat lagad, säg max 5 vardagardagar eller så. Det skulle vara värt att betala för. Slippa riskera att bli av med den i 6 veckor och fortfarande inte veta när jag kommer få tillbaka den.
Slippa åka fram och tillbaka för att lämna in telefonen på service för att den kommer tillbaka trasig.
Tänk på det när det är svårt att konkurrera med bara priser, service är minst lika viktigt!

Så här är mitt brev till er, med hela historien om mig och min mobil.
Jag hoppas att det kommer lösa sig snabbt nu, för jag är milt sagt trött på att vänta.

Fortsättning följer…