There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Mental viktminskning del 3- Förändring

- november 8, 2009 - by , in Det här är jag, Gott och Blandat, Vikt-igt, with 1 comment -

Jag har varit hård mot mig själv och haft som utgångspunkt att jag är värd den här förändringen. För mig har det varit en stor del av lösningen. När man...

Jag har varit hård mot mig själv och haft som utgångspunkt att jag är värd den här förändringen. För mig har det varit en stor del av lösningen. När man känner skam och skuld så är det svårt att känna sig värd något alls. Det får till följd att det blir väldigt svårt att faktiskt lyckas, man är ju egentligen inte värd det.

Jag valde att börja med att utgå ifrån att jag var värd allt det som jag kämpade mig till. Jag var värd att gå på gymmet och jag vägrade att känna mig malplacerad för att jag inte var lika smal som alla andra. Faktum är att när jag tittade runt så var inte alls alla andra smala och vältränade.

Jag var värd att träna regelbundet. Förut skämdes jag för att erkänna att jag tränade sporadiskt. Min tanke var hela tiden att ingen ändå köpte det eftersom de såg hur stor jag var. Jag kände mig falsk och ville inte att någon skulle se att jag tränade eller helst ens veta om det.

När jag kommit så här långt så vart det helt plötsligt roligare att träna och ännu roligare blev det när andra började tycka att jag var duktig och jag insåg att de var ärliga. Jag vägrade avfärda komplimanger som jag tidigare gjort, med utgångspunkt från att folk inte var ärliga utan bara snälla, och insåg att jag har haft fel hela tiden.

Det var när jag var liten som det grundades att allt snällt som sades aldrig var annat än ett förtäckt hån mot mig. Jag bestämde mig för att vägra tro att det var så fortfarande idag.

Ifrågasätt

Istället för att bara äta och följa materialet vi fick så tog jag tag i den mentala delen av ätandet också. Jag ställde frågor till mig själv som, varför äter jag? När äter jag? Vad triggar mitt ätande? Vad är det jag vill uppnå? varför? Hur vill jag må? hur vill jag se ut? Hur ska jag nå mina mål? Vilka är mina mål? Hur vill jag att framtiden ska se ut? Varför har jag inte lyckats tidigare? Vilka är mina svåra stunder? Hur ska jag komma runt dem?

För första gången har jag jobbat metodiskt med tydliga mål och belöningar.

Konkretisera

Skriv ner frågorna och svaren på ett papper. Svaren på frågorna ska vara ärliga och beskriva fakta. Är du ärlig mot dig själv så kommer du utifrån dina svar kunna sätta upp konkreta mål och handlingsplaner för hur du ska nå dit.

Fundera på hur du känner när du läser dina svar. Dina känslor kan utrycka behov, (du vill känna dig snygg, du vill må bättre, du vill hitta träningslusten), som du kan sätta upp som mål för dig att uppnå.

Det kan också vara känslor av skuld och skam som snarare visar att du straffar dig själv för att du befinner dig där du är idag. Ta tag i det och vägra känna skuld och skam, läs gärna min Anti Jantelag.

Tänk istället att du inte kan börja där du var, du börjar där du är.
Här där du står idag startar du, vad som har hänt tidigare spelar inte längre någon roll. Det hör till det förflutna.
För varje litet steg framåt du tar, har du tagit dig ett steg närmare ditt mål.

Bli normalviktig i tanken

Vill du gå ner i vikt behöver du lära dig att kunna se dig själv som en normalviktig person. Den mentala biten är halva slaget. Du kan påverka bilden av dig själv.

Om du inte jobbar med din bild av dig själv är risken stor att även om du går ner i vikt ser du fortfarande bara tjockisen i spegelbilden. Risken finns också att du har svårt att finna dig till rätta med ditt nya smalare jag när folk runtomkring dig inte längre ser dig på samma sätt som tidigare.

Du undviker att sätta dig i stolar du tror att du inte får plats i, du undviker saker du inte kunde göra som tjock, du går fortfarande sidleds genom bussen för du tror inte att du får plats på bredden i gången.

Det kommer att vara sjukt jobbigt när folk börjar upptäcka att du går ner i vikt och börjar ge dig komplimanger, men själv har du svårt att se det, och du känner dig som värsta falska losern för din bild av dig förändras inte alls i takt med omgivningens. Du tackar för komplimangerna men avfärdar dem egentligen som att folk bara vill vara snälla och inte är helt ärliga.

Så här fortsätter det och förr eller senare går du tillbaka till ditt gamla matmissbruk för att du inte klarat av att förändra din bild av dig själv. Det är helt enkelt tryggare att veta vad man har, än att stå där med något nytt och inte förstå hur andra kan tycka att du blivit så snygg och smal när du bara känner dig falsk och fortfarande tjock.

Bygg upp en ny bild av dig själv

För att klara av att gå ner i vikt långsiktigt och lägga om både kost- och träningsvanor är det jätteviktigt att du kan se dig själv göra det. Visualisera hur du ser ut som smal. Se framför dig att du äter normalt och är nöjd. Vad är det du äter?  Vad ser du i spegeln? Fundera på hur du vill att det ska kännas inför och efter ett bra träningspass.

Bygg upp de här bilderna i ditt huvud, fokusera på detaljerna. Hur ser du ut?  Vad har du på dig? Hur känns det i kroppen? Hur reagerar dina vänner? Hur bemöter du omvärldens reaktioner? Desto tydligare bild du kan bygga desto lättare kommer det vara att sikta mot och hålla fast vid ditt mål.

Faktum är att det går att gå ner i vikt genom att bara följa en diet och inte göra något mer. Men! Det kommer vara sjukt jobbigt och ännu svårare att hålla fast vid en längre tid. Vill du gå ner i vikt långsiktigt måste du ta tag i det som byggt din övervikt, dvs. dina problem med maten.

Det finns inga genvägar här, inte om du som jag kämpat med din vikt hela livet.