There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

När inget händer

- februari 19, 2010 - by , in Gott och Blandat, Vikt-igt, with no comments -

Många upplever problem som att de inte går ner i vikt, inte går ner i vikt tillräckligt snabbt eller hemska tanke, går upp i vikt. Trots att de följer Viktväktarnas...

Många upplever problem som att de inte går ner i vikt, inte går ner i vikt tillräckligt snabbt eller hemska tanke, går upp i vikt. Trots att de följer Viktväktarnas kostprogram minutiöst.

Men kroppen funkar inte så att den släpper ifrån sig kilo efter kilo bara för att du vill att den ska göra det.

Till att börja med så har Viktväktarna ETT kostprogram. Det går ut på att du äter mindre kalorier än din kropp gör av med varje dygn. På så sätt skapas ett underskott av kalorier som din kropp istället kommer att börja ta från den inlagrade energin du har i kroppen. Energi lagras in på flera olika sätt i kroppen men framför allt i kroppsfettet.

Vi som behöver gå ner i vikt är INTE alla likadana. Vi skiljer oss i kön, ålder, vikt, längd och framför allt i viktminskningshistoria, matvanor, ätbeteende och livsstil. Redan här tycker jag att det är ganska uppenbart att detta enda kostprogram inte kommer fungera exakt likadant för alla.

Inte för att kostprogrammet funkar för en del, men inte för andra, som många tycks tro utan för att vi är OLIKA.

Om du inte går ner i vikt börja med att se över om du verkligen följer kostprogrammet.

  • Håller du dig inom de PP du ska äta?
  • Checklista

  • Äter du alla dina dagliga PP? (vilket du ska göra)
  • Väger och mäter du allt du stoppar i dig?
  • Skriver du in i checklistan allt du stoppar i munnen?
  • Äter du duoval?
  • Om du äter duoval, äter du verkligen bara tills du är mätt och äter minst samma mängd bra grönsaker (inte bara isbergssallad och gurka)?
  • Hur mycket frukt äter du varje dag? (Tänk på att den, trots att den är ”fri”, ändå innehåller kalorier)
  • Motionerar du och räknar APP som du äter? (Tänk i så fall på att inte överskatta värdet av din motion)
  • Äter du fett varje dag? (Fettet är jätteviktigt och många går inte ner i vikt utan det. Satsa på nyttigt fett från avokado, nötter, olivolja och fet fisk)
  • Dricker du ordentligt med vatten varje dag?
  • Äter du VB och APP? (Du kan äta alla VB varje vecka men se upp så att du räknar rätt om du äter dina APP)

Här gäller det att verkligen vara ärlig mot sig själv. Du är den enda förloraren om du ljuger när du svara på frågorna.

Några klassiska fallgropar:

  • Du äter för lite (inga VB, Inga APP & kanske sparar från dina dagliga PP trots att du vet att du inte ska).
  • Du äter för lite fett (många får problem med viktminskningen när fettet helt slopas eller dras ner till ett minimum, fettet är nödvändigt!).
  • Du överskattar och äter upp alla dina APP (räkna hellre för lågt än för högt).
  • Du äter ofta duoval och för stora portioner.
  • Du äter för mycket frukt (byt ut en del mot grönsaker som innehåller mer fibrer och mindre socker).
  • Du skriver inte i checklistan ordentligt och missar småsaker ofta.

När du rannsakat dig själv och sett till att du verkligen följer kostprogrammet så finns andra faktorer som spelar roll.

  • Om du har varit överviktig länge tar det ofta längre tid för kroppen att göra sig av med övervikten.
  • Om du är mycket överviktig och tappar massor i början så är det vatten. Det är inte en viktminskningstakt som du kommer behålla.
  • Om du är mycket överviktig och inte tappar massor de första veckorna så har du helt enkelt inte lagrat in så mycket vatten i kroppen.
  • Alla får inte en rekord start på flera kilo de första veckorna.
  • Om du bara har några få kilon att gå ner kan det gå väldigt trögt. De sista kilona kan sitta riktigt hårt.
  • Samma sak om du närmar dig slutet och har gått ner mycket under en tid, de sista kilona kan sitta som bara den.
  • Om du är kvinna och ska ha mens så lagrar ofta kroppen in extra vatten, vilket ofta ger ett plus på vågen den veckan, men det släpper till nästa vecka.
  • Om du tränar hårt lagrar kroppen in extra vatten i musklerna för att skydda dem vilket gör att om du tränat innan vägning kan det visa sig på vågen.
  • Vissa veckor vill kroppen helt enkelt inte släppa nåt alls, men det ger sig också. Håll ut, du behöver bara fortsätta göra alla rätt så kommer kroppen ge efter.
  • Viktväktarna online

  • Kroppens minne kommer också ihåg om du har gått upp i vikt och stått still länge på en och samma vikt. Då, när du är på väg ner och kommer till ett ställe där du tidigare stått stilla länge, känner kroppen igen sig och stannar ofta kvar där. En sån platå kan hålla i sig länge, vi pratar många veckor, lite beroende på var i viktminskningen du är och hur länge du stod still där tidigare. Det finns inget att göra åt det mer än att se över att du verkligen följer kostprogrammet och hålla ut.
  • Kroppen släpper ifrån sig övervikten när den känner sig trygg med att den inte svälter, men den gör det motvilligt. Så du måste övertyga din kropp om att den hela tiden får mat, inkluderat fett så att den vågar släppa ifrån sig överskottet.
  • Desto fler gånger du gått upp och ner i vikt före den här gången desto knepigare finns det risk för att din kropp kommer hantera din viktminskning. Se det som att kroppen har ett minne av tidigare viktminskningar men ser det som svältperioder. Den kommer göra allt för att inte hamna där igen. Det är därför du behöver äta ordentligt men kalorisnålt så att kroppen förstår att den får energi hela tiden, och i slutändan släpper ifrån sig överskottet.
  • Den mentala viktminskningen, det du känner och tänker undertiden du försöker gå ner i vikt spelar stor roll. Du har väl säkert också hört om folk som mått bättre av en helt verkningslös medicin bara för att det verkligen trott att den fungerar och att de trott att det var riktig medicin. Placeboeffekten. Så funkar du också. Om du innerst inne inte tror på dig själv, på din förmåga, på kostprogrammet så kommer det visa sig på vågen. Det kommer att vara svårare, trögare att få bra resultat.

Knep

När du är säker på att du följer kostprogrammet, äter dina dagliga PP (inte färre), är säker på att du inte överskattar dina APP och mentalt är inställd på att gå ner i vikt finns det fortfarande några knep att ta till om viktminskningen stannar av.

  • Du kan dra ner lite på kolhydrater under en period och äta lite mer proteiner.
  • Du kan äta lite mer fet mat som avokado, fet fisk och nötter.
  • Om du inte tränar alls, börja!
  • Variera träningsform, intensitet och längd på passen.
  • Om du ofta äter ”samma” mat så variera maten.
  • Om du tränar mycket så se till att ha vilodagar för återhämtning. Vila är också träning.
  • Om inte äter dina VB så börja.
  • Om äter alla dina VB så dra ner på dem.
  • Om du tränar och inte äter dina APP så börja med att äta minst hälften av dem.
  • Om du tränar och äter alla dina APP så dra ner på dem och ät inte alla.
  • Helt enkelt se över hur du vanligtvis gör och förändra det. Kroppen brukar ofta reagera positivt på en förändring och kan ”kicka igång” på nytt efter en långsam period.

Det viktigaste tror jag i allt det här är att du bör skynda långsamt och lära känna din kropp så kommer du dels att gå ner i vikt stadigt och dels få en bestående viktminskning.

Vi behöver acceptera att många faktorer spelar in och vi kan inte jämföra oss med varandra bara för att vi till utseendet råkar likna varandra.

Vi har alla olika förutsättningar och du behöver hitta sättet som fungerar för just dig.

Här är första delen av 3 om viktminskning där jag förklarar lite mer ingående hur kroppen fungerar och varför.