There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Riktigt uselt Unicell

- januari 18, 2010 - by , in Gott och Blandat, with 74 comments -

Unicell är ett litet svenskt företag som säljer bokföringsprogram av den enklare modellen. För 6 år sedan när jag reggade mitt första egna företag så valde jag Unicells Uni_bas som...

Unicell är ett litet svenskt företag som säljer bokföringsprogram av den enklare modellen. För 6 år sedan när jag reggade mitt första egna företag så valde jag Unicells Uni_bas som bokföringsprogram. På den tiden var de ganska unika om att ha ett riktigt enkelt bokföringsprogram som i stort sett vem som helst kunde förstå sig på.

BokföringIdag är de inte alls lika unika. Många av de andra programmen har blivit enklare, för att passa även de som inte har full koll på debet och kredit.

För min bokföring har Uni_bas funkat bra. Men jag har verkligen inte haft någon stor och komplicerad bokföring.

Strax före jul hade jag problem med datorn vilket resulterade i ett nytt operativsystem på en ny hårddisk. Inga problem trodde jag för jag hade kvar installationsfilen för Uni_bas och även de filerna i programmet där själva bokföringen ligger. Så jag installerade Uni_bas och det gick snabbt utan problem men när jag startade programmet sa det att filen med bokföringen inte kunde hittas och så stängde programmet ner.

Jag startade upp det igen och fick nu bara upp en ruta med telefonnumret till Unicell och en felkod. Jag mailade unicell och låt oss säga så här, jag kommer byta bort dem illa kvickt. Jädrar vilken snorkig kundtjänst de har!

På Unicells webbplats står följande:
Service. Inga väntetider till vår serviceavdelning. Bra service till ett pris där man inte behöver fundera på om man har råd att få hjälp.” Jag håller inte med. För att överhuvudtaget få någon som helst hjälp skulle jag först hosta upp 1000 + moms.

Här nedan klipper jag in vår mailkonversation. Så funderar ni på Unicell´s produkter, läs först hur ”trevlig” deras kundtjänst är.

Den 18 januari 2010 09.25 skrev Tess:

Hej.

Jag har använt mig av Uni bas för min bokföring. Nu krashade min dator och jag installerade om nytt os på en ny hdd så jag gick från XP till Win7. Alla mina gamla filer finns dock kvar och även den gamla installationsfilen som jag laddat ner från er tidigare när jag köpt programmet.

Jag installerade uni bas via denna och det gick fint men när jag sen kopierade in mina gamla filer med själva bokföringen och försökte öppna dessa så sa unibas först att det inte gick att hitta filen och stängde ner och nu får jag bara upp följande felmeddelande: ST234

Alla mina gamla mail försvann i krashen så jag har tyvärr inte kvar min gamla licensnyckel.

Kan ni vänligen kolla upp detta och återkomma med hur jag ska göra för att allt ska bli som vanligt igen. Jag behöver verkligen komma åt min bokföring nu! Så jag är oerhört tacksam för snabb hjälp.

Unicell AB skrev 2010-01-18 10:16:

Hej Tess,
Felmeddelandet ST234 tyder på att Du försökt skapa en ny datafil, men ej fullbordat detta.

Självklart går det att ställa allt tillrätta igen, men vi ser att Du saknar serviceavtal, vilket då innebär att Du måste hantera detta själv.

Du kan förstås teckna ett serviceavtal nu så får Du hjälp direkt. Serviceavtal kostar 600:- + moms för ett år. Eftersom Du varit utan serviceavtal mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- + moms.

Meddela oss om Du vill ha serviceavtal.

Med vänlig hälsning

UNICELL AB

Den 18 januari 2010 10.22 skrev Tess:

Så det här är allt jag får om jag inte hostar upp 1000 kr + moms ? Ett mail med frågan om jag vill ha ett serviceavtal?
Jag behöver inte nåt serviceavtal. Jag behöver bara få veta hur jag får igång programmet igen eftersom min dator kraschade och jag behövde installera om allt.

Jag har ju redan betalat för 2 licenser från er och jag har aldrig tidigare behövt er hjälp.
Menar ni att jag inte kommer få igång programmet om jag inte köper ett serviceavtal?

/Tess

Unicell AB skrev 2010-01-18 13:52:

Hej igen Tess

Du köpte en licens för 1250 för 6 år sedan. Du fick därefter köpa ytterligare en licens för halva priset för 3 år sedan.
Du har inte behövt betala en krona sedan dess.
Vi beklagar men vi har inte livslång fri support. Den person som ska ge Dig den hjälp Du vill ha måste ha lön. Vi har sökt gratispersonal – men ingen ställer upp.

Med vänlig hälsning

UNICELL AB

Tess skrev 2010-01-18 14:05:

Vad licenserna har kostat är oväsentligt. Det är er egen prissättning.
Självklart har jag inte betalat sedan dess. Det står ju klart och tydligt på er webb ”Pris: Betala 1 gång – aldrig mer – 1.250:-”
Vad gäller fri livslång support så har jag bett om hjälp med ETT problem inte fri livslång support. Ett problem sedan jag köpte första licensen för 6 år sedan. Det tycker jag verkligen inte är mycket att be om.

Däremot tycker jag det är uselt att ni avfärdar era kunder med så trist attityd. Det är inte gratis personal ni behöver, det är en charmkurs.

Tack för den tid det har tagit er att svara på mina mail, ni kanske skulle fundera på att debitera era kunder för den tiden med, eftersom pengar verkar vara ert fokus.

Jag löser mina problem på annat sätt, tackar för mig och sprider denna konversation till så många jag bara kan.

/Tess

  • timo

    har oxå haft en dålig attityd från unicell byter nu leverantör, de är oehrhört trista och rent av lite oförskämda i sina mail när man mailar till dom :(

    Varnar för detta företag…..

  • David Linvin

    Varning !!! Unicell AB
    Varning !!! Håll er borta från Unicell !!!
    Betala mer och använd Visma om ni inte har en revisor som har hand om bokföringen
    Unicell AB har usel support, otrevlig personal och kass service.
    Bedriver bluff faktura verksamhet. Var försiktiga !!! Teckna INGA avtal med Unicell !!!
    Använder bulvaner
    Kräver kunder på pengar för tjänster man inte beställt eller sagt upp.
    Väldigt många företagare har blivit drabbade av deras hot och framfart.
    Sorligt nog betalar de flesta…
    Unicell skickar påminnelser, inkasso brev och hot om ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden, tvist i domstol osv
    Låt er inte skrämmas…Betala INTE och BESTRID fakturor och krav. Polisanmälan. Anmäl till Svensk Handel

  • Emilio Tahiri

    Tack för informationen, avgjorde mitt val !

  • mio

    Jag har som kaklare & Designer använt detta program i 4 mån.

    Nu hänger det sig & UNICELLS support kallar mig idiot som inte förstår?

    Vad beror det på att de har så aggresiva människor i supporten?

    ********* pratade jag med….STEN LAWESSON …..mår han inte bra?

    Jag har övergått till FORTNOX………………..tänker inte TA MERA SKÄLL *************

  • sergej

    När jag registrerar mig på olika forum, bloggar etc använder jag mig sk subadressering: om min e-postadress är abc@def.com anger jag abc+kategori+domän@def.com. Meddelanden som sedan skickas till abc+kategori+domän@def.com levereras till brevlådan abc@def.com men i brevhuvudet kan man se att det egentligen skickades till abc+kategori+domän@def.com.

    Använder detta primärt för två syften:

    1. Jag filtrerar meddelanden beroende på kategori (tex forum, blogg, shopping etc)

    2. Om jag får spam kan jag se vem som läckt min e-postadress.

    Nu har det senare hänt och vad som är förvånande är att det är ett svenskt företag – Unicell – som läckt min adress. Jag skrev ett par inlägg i deras forum för några år sedan – det är allt, men nu, sedan ett par månader tillbaka får jag mängder av spam till den *unika* adress (skapad enligt ovan) jag angav när jag registrerade mig hos dem.

    Som vanligt när man har kontakt med Unicell och det inte handlar om att ge dem pengar får man ett arrogant och otrevligt svar. Jag tycker bristen på ödmjukhet är anmärkningsvärd nu när de verkligen är avslöjade med fingrarna i syltburken. Egentligen borde jag inte bli förvånad, det fanns massor av trådar på deras forum om hur otrevliga, ohjälpsamma och slarviga de är. Allt sådant rensas naturligtvis bort – inkl mitt inlägg där jag bad dem förklara hur det kunde komma sig att jag fick spam till en adress jag endast använt hos dem.

    Att läcka e-postadresser till spammare måste vara något av det oseriösaste man kan göra som företag inom it-sektorn. Man undrar ju hur mycket betalt de fick för sin adressamling? Och vilka andra skumma affärer de är inblandade i?

  • Anette 6303

    Varning för Unicell AB i Båstad – Otrevliga, ohjälpsamma och vilseleder i marknadsföring!

    I korta drag är min berättelse till Er att jag i augusti 2010 startade en enskild firma och köpte samtidigt ett bokföringsprogram, via nätet av Unicell AB i Båstad. I samband med det ingick jag även 1 års supportavtal eftersom jag tänkte att det kunde vara bra att ha support under första året för att lära mig programvaran.

    I augusti 2011, 1 år senare får jag faktura på förlängning av supportavtalet och eftersom jag nu anser mig kunna programvaran bra, förlänger jag inte avtalet med dem och betalar alltså inte denna faktura. Till saken hör att jag inte någonstans har uppfattat att man måste säga upp supportavtalet manuellt, tvärtom står det på deras hemsida, http://www.unicell.se att det är en engångsavgift. Tiden går och i februari 2012 (ett halvår senare) får jag en påminnelse med krav om att ”beloppet ingår i inkassorutin”. Jag ringer upp företaget omgående och undrar varför jag har mottagit detta krav. Personen på Unicells kundtjänst, som är mycket snorkig och ointresserad påstår då att de har skickat mig ett flertal faktura-påminnelser under hösten. Jag har inte mottagit en enda påminnelse, varken per mail, post eller telefon. Jag meddelar dem efter samtalet om att jag kommer att bestrida kravet skriftligt, vilket jag också gör.

    Jag har lämnat flertal meddelande om att jag skulle vilja bli uppringd av ansvarig person på företaget och de har inte återkommit till mig. Slutligen får jag namnet på ansvarig person på Unicell, Sten, (fick ej efternamnet) och ringer upp honom och begär att få underlag på licensvillkoret, där jag har godkänt supportavtalets villkor, samtliga kopior på de påminnelser som de säger att de skickat till mig samt en skriftlig bekräftelse på min uppsägning av avtalet. Sten svarar mig att de har ingen anledning att skicka mig de underlag jag begär, utan uppmanar mig bara till att betala fakturan. Jag ber då honom att guida mig på deras hemsida var någonstans jag kan hitta information om supportavtalets villkor. Sten svarar mig bara – det har jag inte tid med, du får själv läsa dig till det och lägger sedan på luren i örat på mig.

    Fakturabeloppet är endast på 750:- och det är inte priset som är huvudpunkten, utan jag upplever att jag blivit vilseledd av deras information om supportavtalets villkor och de är inte villiga att möta mig på vägen någonstans i att skicka mig underlag på var deras avtalsvillkor framgår.

    Nu hotar de mig med att dra mig inför Tingsrätt och jag skickar därför min information till Er gällande detta företag som bemöter sina kunder med en ohjälpsam, otrevlig attityd och som vilseleder i sin marknadsföring vad avtalsvillkoren innebär.

    Tll saken hör nu att idag, 20/3 2012 har de ändrat sin information på sin hemsida om vad supportvillkoren innebär, men jag vill ändå varna andra för att ingå avtal med detta företag!

  • Johan Lindström

    För ungefär 1,5 år sedan köpte jag ett enkelt bokföringsprogram, UNI_BAS från Unicell. Det finns en bra demo att ladda ner inkl bra dokumentation (bla videodemonstrationer av programmet) så efter att ha testat det ganska noga med den typ av transaktioner och verksamhet jag skulle använda det till och det visat sig fungera bra för mig slog jag till. Jag köpte programmet rakt av utan supportavtal eftersom jag redan testat det och inte stött på några problem och inte heller såg att jag saknade någon funktionalitet.

    Döm om min förvåning när mitt UNI_BAS i slutet av februari i år helt slutade fungera. Det visade sig att pga ett programmeringsfel hade Unicell lagt in ett datum i slutet av februari 2010 som sista ”användningsdatum”. De fixade snabbt en uppdatering MEN de vägrar skicka ut den som en gratis uppdatering, istället kräver de att man tecknar supportavtal för att få tillgång till denna rena buggfix! Jag förstår att vissa kunder vill ha supportavtal men för mig var det helt ointressant och bortkastade pengar. Jag hade ju testat programmet noga innan köp och såg inte att jag behövde nya funktioner eller hjälp med användandet.

    Jag kräver inte att gamla program ska fungera på nya OS eller nya maskiner men jag kör detta program på precis samma maskin och OS som när jag köpte det och helt plötsligt fungerar det inte längre. Då vill jag att säljaren fixar problemet, särskilt när det som i detta fall är ett idiotiskt programmeringsmisstag (de har två versioner av programmet, ett som är en prenumerationstjänst som då naturligtvis ska upphöra efter ett tag. Denna deadline hade de råkat få med även i det ”vanliga” programmet), och att fixen är gratis. Felet är ju till 100% deras.

    Jag ifrågasätter lagligheten i detta. Garantier finns reglerade i KKL (jag använder programmet som kassör i en ideell förening och har alltså köpt det som privatperson) och förvisso blir det svårare att få rätt ju längre tiden har gått då bevisbördan övergår på köparen men i det här fallet har leverantören tom erkänt att felet är deras.

    Nu sitter 1,5 års bokföring inlåst i ett program som jag inte kan använda pga ett fel från Unicell. Jag undrar om jag inte tom bryter mot bokföringslagen etc i dagsläget. Min data har helt enkelt blivit gisslan hos Unicell. Detta är affärsmetoder man förknippar med virustillverkade och är ren utpressning: betala eller så förstör vi ditt data. Otroligt oprofessionellt skött av Unicell. Buggar kan alla drabbas av men då löser man det så att kunderna drabbas minimalt.

    Rent allmänt, när folk (iofs med hög röst) klagat i Unicells forum blir bemötandet arrogant på ett sätt som gör att man inte tror sina ögon (läs länkarna nedan).

    Varning för Unicell alltså. Köp inte deras program om ni vill slippa hamna i rena utpressningssituationer och dessutom bli förolämpade på köpet.