Riktigt uselt Unicell
- januari 18, 2010 - by Tess, in Gott och Blandat, with 74 comments -
Unicell är ett litet svenskt företag som säljer bokföringsprogram av den enklare modellen. För 6 år sedan när jag reggade mitt första egna företag så valde jag Unicells Uni_bas som...
Unicell är ett litet svenskt företag som säljer bokföringsprogram av den enklare modellen. För 6 år sedan när jag reggade mitt första egna företag så valde jag Unicells Uni_bas som bokföringsprogram. På den tiden var de ganska unika om att ha ett riktigt enkelt bokföringsprogram som i stort sett vem som helst kunde förstå sig på.
Idag är de inte alls lika unika. Många av de andra programmen har blivit enklare, för att passa även de som inte har full koll på debet och kredit.
För min bokföring har Uni_bas funkat bra. Men jag har verkligen inte haft någon stor och komplicerad bokföring.
Strax före jul hade jag problem med datorn vilket resulterade i ett nytt operativsystem på en ny hårddisk. Inga problem trodde jag för jag hade kvar installationsfilen för Uni_bas och även de filerna i programmet där själva bokföringen ligger. Så jag installerade Uni_bas och det gick snabbt utan problem men när jag startade programmet sa det att filen med bokföringen inte kunde hittas och så stängde programmet ner.
Jag startade upp det igen och fick nu bara upp en ruta med telefonnumret till Unicell och en felkod. Jag mailade unicell och låt oss säga så här, jag kommer byta bort dem illa kvickt. Jädrar vilken snorkig kundtjänst de har!
På Unicells webbplats står följande:
”Service. Inga väntetider till vår serviceavdelning. Bra service till ett pris där man inte behöver fundera på om man har råd att få hjälp.” Jag håller inte med. För att överhuvudtaget få någon som helst hjälp skulle jag först hosta upp 1000 + moms.
Här nedan klipper jag in vår mailkonversation. Så funderar ni på Unicell´s produkter, läs först hur ”trevlig” deras kundtjänst är.
Den 18 januari 2010 09.25 skrev Tess:
Hej.
Jag har använt mig av Uni bas för min bokföring. Nu krashade min dator och jag installerade om nytt os på en ny hdd så jag gick från XP till Win7. Alla mina gamla filer finns dock kvar och även den gamla installationsfilen som jag laddat ner från er tidigare när jag köpt programmet.
Jag installerade uni bas via denna och det gick fint men när jag sen kopierade in mina gamla filer med själva bokföringen och försökte öppna dessa så sa unibas först att det inte gick att hitta filen och stängde ner och nu får jag bara upp följande felmeddelande: ST234
Alla mina gamla mail försvann i krashen så jag har tyvärr inte kvar min gamla licensnyckel.
Kan ni vänligen kolla upp detta och återkomma med hur jag ska göra för att allt ska bli som vanligt igen. Jag behöver verkligen komma åt min bokföring nu! Så jag är oerhört tacksam för snabb hjälp.
Unicell AB skrev 2010-01-18 10:16:
Hej Tess,
Felmeddelandet ST234 tyder på att Du försökt skapa en ny datafil, men ej fullbordat detta.
Självklart går det att ställa allt tillrätta igen, men vi ser att Du saknar serviceavtal, vilket då innebär att Du måste hantera detta själv.
Du kan förstås teckna ett serviceavtal nu så får Du hjälp direkt. Serviceavtal kostar 600:- + moms för ett år. Eftersom Du varit utan serviceavtal mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- + moms.
Meddela oss om Du vill ha serviceavtal.
Med vänlig hälsning
UNICELL AB
Den 18 januari 2010 10.22 skrev Tess:
Så det här är allt jag får om jag inte hostar upp 1000 kr + moms ? Ett mail med frågan om jag vill ha ett serviceavtal?
Jag behöver inte nåt serviceavtal. Jag behöver bara få veta hur jag får igång programmet igen eftersom min dator kraschade och jag behövde installera om allt.
Jag har ju redan betalat för 2 licenser från er och jag har aldrig tidigare behövt er hjälp.
Menar ni att jag inte kommer få igång programmet om jag inte köper ett serviceavtal?
/Tess
Unicell AB skrev 2010-01-18 13:52:
Hej igen Tess
Du köpte en licens för 1250 för 6 år sedan. Du fick därefter köpa ytterligare en licens för halva priset för 3 år sedan.
Du har inte behövt betala en krona sedan dess.
Vi beklagar men vi har inte livslång fri support. Den person som ska ge Dig den hjälp Du vill ha måste ha lön. Vi har sökt gratispersonal – men ingen ställer upp.
Med vänlig hälsning
UNICELL AB
Tess skrev 2010-01-18 14:05:
Vad licenserna har kostat är oväsentligt. Det är er egen prissättning.
Självklart har jag inte betalat sedan dess. Det står ju klart och tydligt på er webb ”Pris: Betala 1 gång – aldrig mer – 1.250:-”
Vad gäller fri livslång support så har jag bett om hjälp med ETT problem inte fri livslång support. Ett problem sedan jag köpte första licensen för 6 år sedan. Det tycker jag verkligen inte är mycket att be om.
Däremot tycker jag det är uselt att ni avfärdar era kunder med så trist attityd. Det är inte gratis personal ni behöver, det är en charmkurs.
Tack för den tid det har tagit er att svara på mina mail, ni kanske skulle fundera på att debitera era kunder för den tiden med, eftersom pengar verkar vara ert fokus.
Jag löser mina problem på annat sätt, tackar för mig och sprider denna konversation till så många jag bara kan.
/Tess