There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Siba – dum, dummare eller dummast?

- juni 2, 2010 - by , in Gott och Blandat, with 3 comments -

Ibland blir man förvånad. I en tid där butikerna slåss om kunderna och slänger ut erbjudande efter erbjudande för att locka kunderna just till sig, tycks Siba gå tvärt emot...

Ibland blir man förvånad. I en tid där butikerna slåss om kunderna och slänger ut erbjudande efter erbjudande för att locka kunderna just till sig, tycks Siba gå tvärt emot strömmen och väljer bort kunderna helt och hållet.
Intressant men jag har svårt att se var vinsten ligger.

Braun WK210Jag bestämde mig för att leta efter en ny vattenkokare. Som alltid så börjar jag hos Prisjakt.se för att se vad jag har att välja på i min prisklass. Jag valde ut en Braun WK210.

När jag handlar vill jag alltid ha grejerna så snart som möjligt. Det första jag gör är alltså att leta i listan över butiker som har produkten i lager, efter butiker i min närhet. I det här fallet hittade jag Siba på andra plats, 34 kr dyrare än butiken först i listan.

webbutik

Min vattenkokare kostade i Sibas webbutik 374 kr. På det tillkom det frakt på 69 kr vilket ger ett totalpris på 443 kr. Så jag tänkte snabbt att för 443 kr kan jag åka och hämta den i butiken så får jag den med en gång. Observera, jag har inget problem att betala för frakten trots att jag hämtar den själv, bara jag får den genast.

Men, det gick inte. Ska jag hämta den själv i butik får jag betala ytterligare 56 kr, för butikspriset är 499 kr. Det spelar alltså ingen roll om jag beställer på nätet och hämtar i butiken eller om jag åker direkt dit och handlar, 499 kr kostar det oavsett.

Just den här varan kunde jag dessutom inte välja att boka på nätet för att sedan hämta den i butiken. Detta trots att butiken är listad som att de har varan i lager. Även om jag hade kunnat göra detta dock hade det varit varuhuspriset som gällde.

Någon som nu, liksom jag, undrar hur de har tänkt här?

Va?

Om jag som kund vill boka min vara på nätet och sedan hämta den i butiken och dessutom är villig att betala hela webbpriset+ frakt så ska jag ändå inte kunna göra det. Trots att det för dem är en otroligt enkel försäljning som inte tar upp många minuter av deras personal.
Inte ens det faktumet att det enda de behöver göra är att hämta varan på lagret, ge den till mig och ta betalt, gör någon skillnad på priset.

Siba, tack men nej tack!Kundtjänst

Så jag ringde till Sibas kundtjänst och försökte förklara mitt problem. Tjejen lyssnade och avbröt mig efter en stund med frågan, ”-Vad är det jag kan hjälpa dig med?”
Du kan börja med att förklara er prissättning sa jag.
Att varan är billigare på webben köper jag men att jag ska behöva betala varan+ frakten+ 56 kr för att jag köper den i er webbutik och hämtar den själv i en fysisk butik, det förstår jag inte.

Kundtjänsten svarade att det var för att de har ett sånt enormt tryck i sina butiker och därför vill styra om fler till att handla på nätet.
Men i min Sibabutik är det oftast tomt.
Jag har aldrig varit med om att det varit kö där och oftast är det 3 gånger så många personal som kunder i butiken.

Kundtjänsten förklarade då att det inte handlar om enstaka butiker utan mer generellt.
De vill alltså att jag betalar 56 kr extra för att de har mycket kunder i några av sina butiker, men inte i den närmast mig dock.

Merförsäljning

Så jag frågade om konceptet merförsäljning. Visste de ens vad det var?
Jo hon kände till det.
Jag frågade om de var intresserade av merförsäljning överhuvudtaget och det var de.
Så jag undrade om det inte var någon som hade tänkt tanken att om jag faktiskt åkte till butiken så är det ju rätt troligt att jag skulle passa på att köpa med mig nåt annat när jag ändå är där, men trots det anser de att jag ska betala extra för att jag faktiskt åker dit.

Det är så vår prissättning ser ut sa kundtjänsten.

Slutsatser

Av det kan jag bara dra följande slutsatser:

  • De vill helt enkelt inte ha kunder till sina fysiska butiker.
  • De struntar i all merförsäljning.
  • De bryr sig inte om sina kunder.

Jämförelse

Som jämförelse kan jag berätta att när jag var på El-Giganten och handlade och det visade sig att butikspriset var högre än webbpriset så fick jag givetvis genast det billigare priset utan nåt som helst tjafs. På El-Giganten kan man dessutom handla i webbutiken och välja att hämta i butik utan att straffas med ett högre pris.

På tretti.se är det alltid fri frakt och prismässigt ligger de i nivå med Sibas pris+ frakt, dvs. 445 kr. Vill man själv hämta varan går det bra att göra det för 0 kr extra. Inga problem.

På hemmabutikerna.se kostar samma vara 445 kr. Även där kan jag utan problem välja att hämta varan själv utan att behöva betala extra för det.

Även Expert.se säljer samma vattenkokare. Webbpris 375 kr vill man hämta i butik kostar den ytterligare 27 kr vilket ger ett totalpris på 402 kr. Helt ok.

Jag återgick till Prisjakt.se och kollade in butiken på första plats i listan. Inte nog med att de var 30 kr billigare, frakten var densamma men de skickade dessutom ut varorna samma dag om man lade beställningen före 12.

Tack för mig då Siba

Hej då Siba, jag återkommer inte, och jag hoppas att alla ni som läser det här använder er konsumentmakt och premierar butiker med åtminstone ett litet intresse för sina kunder.

  • Pingback: Idag ska jag köra med pulsklockan på | PartyPinglan

  • Jeppe

    Du har inte tänkt tanken att i en butik finns personal som skall ha betalt, medan en webbutik klarar sig med färre antal anställda. Dessutom skall en butik lagerhålla varor på en stor yta medan en webbutik klarar sig med en mindre yta för samma sortiment. Både personal och yta kostar pengar och validerar det något högre priset. De stora kedjorna sysslar tyvärr inte med välgörenhet.

    • http://www.partypinglan.se Tess

      Fast i det här fallet handlar det inte om att jämföra en renodlad webbutik med en annan fysisk butik. Siba har alltid varit en fysisk butik men lagt till webbtjänsten. Dina argument håller inte.

      Har de råd att sälja saken till en viss summa via webben kostar det dem inget mer om jag kan boka, och betala saken via webben men själv åker och hämtar den i deras butik. Butiken är ju i vilket fall öppen och personalen är där oavsett om jag åker dit eller inte.
      De har helt enkelt hittat ett sätt att nå ut till en större marknad till en lägre kostnad, men ändå ska jag stödja deras fysiska butiker med argumentet att dessa kostar dem mer?
      Lägg ner dem i så fall och kör bara webbhandel.
      Jag har svårt att se att något vinstdrivande företag skulle syssla med välgörenhet i den bemärkelsen du syftar på. Trots det så fungerar kopplingen webbutik och fysisk butik så mycket bättre hos flertalet liknade butikskedjor, jämfört med hos Siba.

      Tack, men nej tack. Hos Siba kommer jag inte handla mer och jag kan inte heller rekommendera någon annan att göra det.