There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Simning

- januari 13, 2010 - by , in Träning, with no comments -

När jag hade tränat ett tag kände jag att jag ville ha ytterligare en träningsvariant som kompletterade pumpen och afrodansen. Efter lite funderande valde jag simning som egentligen inte är...

När jag hade tränat ett tag kände jag att jag ville ha ytterligare en träningsvariant som kompletterade pumpen och afrodansen. Efter lite funderande valde jag simning som egentligen inte är en av mina favoriter.

Simma är en bra och allsidig motionsform. Den tränar alla musklerna och flåset förutsatt att du simmar på i rask takt. Ligger du mest stilla och flyter runt så tränar du inte flåset. Jag är bra på att simma men jag tycker att det är rätt trist. Så jag har ett system för hur jag ska få tiden att gå fortare och samtidigt hålla koll på hur många längder jag simmat.

Jag simmar i en 25 meters bassäng. Jag räknar både fram och tillbaka som EN längd. Simmar jag 10 såna längder har jag simmat 500 meter. Så jag simmar 4 set med 10 längder.
Det betyder att jag räknar bara från ett till tio och sen börjar jag om och räknar ett till tio på nästa set.
För min del behöver jag simma ett set på 15 minuter max. Jag vet att jag klarar av det och vill jag träna flås bör jag simma ett set på lite kortare än 15 minuter.
På det sättet simmar jag 4 set (2 km) på max en timme.

Torvalla simhall

När det känns väldigt segt att bara simma fram och tillbaka försöker jag fokusera på att antingen bara räkna mina längder eller så fokuserar jag på vad jag vill uppnå med träningen och visualiserar mig själv vid målet. Hur vill jag att det ska vara då? Vad är målet för mig?
Jag kan också fokusera helt på armar och bentag och verkligen försöka känna efter så att jag gör dem ordentligt och försöka hitta en stadig rytm som jag kan hålla fast vid.

Ibland får jag med mig en kompis till simhallen. Det är jättetrevligt men det betyder inte att vi ligger sida vid sida i poolen och pratar strunt. Jag simmar mina 2 km i min takt, kompisen får simma som den vill och sen i bastun kan vi prata strunt.

Jag simmar bara bröstsim. Det är dels för att jag är bra på det dels för att jag inte kan något annat simsätt. Har tänkt att lära mig crawl någon gång i framtiden

Att simma är skonsamt för kroppen och passar speciellt bra om man är överviktig för det belastar inte lederna. Det är ofta också väldigt bra i rehab syfte. Kan man hitta en tid när simhallen är lugn och stilla är det faktiskt rätt avslappnande med.

  • Bodypump, för styrka. 3 pass/vecka
  • Afrodans, för kordination och flås. 2 pass/ vecka
  • Simning, för styrka och flås. 1-2 pass/ vecka
  • Badminton, det är det jag och Alex tränar för tillfället. Typ 1 gång/ vecka
  • CorePuls, 1 pass/ vecka. Definitivt flås.