There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Spikmatta

- april 20, 2009 - by , in Gott och Blandat, with 1 comment -

Jag har köpt mig en spikmatta. Ett snyggt orange tortyrredskap. Fast så mycket tortyr är det faktiskt inte. När man känner på de små plasttaggarna ovanpå mattan så inser man...

Jag har köpt mig en spikmatta. Ett snyggt orange tortyrredskap. Fast så mycket tortyr är det faktiskt inte.

När man känner på de små plasttaggarna ovanpå mattan så inser man snabbt att de är faktiskt riktigt vassa och tanken slår en där man ligger allra första gången på mattan att tänk om just jag har så känslig hud att det faktiskt går hål? Tänk om jag kliver av och ser ut som ett såll?

Men det är ingen fara. Mattan kommer inte perforera dig men den kommer däremot göra dig knallröd och prickig. Till och med 4 timmar senare när allt det röda försvunnit var jag fortfarande lite prickig, sådär så att det såg ut som om jag hade exem. Helt klart inte att rekommendera innan en tur till badhuset eller stranden. Om folk inte tror att du lider av exem eller psoriasis kanske de tror att du gillar väldigt kinky sex eller lever i ett förhållande som inte är riktigt hälsosamt.

Hur som helst så vet jag att den första frågan alla har som ännu inte har provat är:

Spikmatta

Spikmatta

Hur känns det, gör det ont?

Att lägga sig på mattan allra första gången är inte det skönaste jag gjort. Det sticker och bränner i huden som ”tusen nålar” ungefär. Och även om det inte gör direkt ont är det inte heller direkt behagligt.
Jag lade mig ner och låg stilla. Att ändra ställning var inte ett alternativ. Mattan borrar sig in i huden och varje rörelse känns. Efter några minuters stilla liggande så övergår den stickiga taggiga känslan till en mer brännande känsla. Jag tyckte att det kändes ungefär som att ligga på riktigt solbränd hud.

Vad hände?

De första 10 minuterna var jag ganska medveten om att jag låg på spikmattan men sen hade det plötsligt gått 30 minuter när jag piggnade till. Det var inte så att jag somnade direkt men bra nära.

Hur känns det efteråt?

När jag klev av mattan var jag dåsig och trött. Men inte på ett dåligt sätt utan skönt avslappnad och dåsig som efter att ha sovit ordentligt. Jag kände mig avstressad och lugn både i kroppen och själen.

Grön spikmatta

Grön spikmatta

Vad gör man under tiden?

Jag är ju en sån som alltid ska ha något att göra. Rastlös jämt.
Jag hade helgarderat med en bok ifall jag skulle känna det som om jag dog av tristess på mattan i 30 minuter. Men det var inte så farligt.

De första 10 minuterna fokuserade jag på att slappna av och tänkte mig igenom kroppen från huvudet till tårna så att hela jag var avslappnad.

Sen ägnade jag tiden åt att fokusera på och visualisera mina mål. Det är oerhört nyttigt att kunna lägga tid åt att visualisera det man vill åstadkomma, speciellt om det är en stor uppgift som kräver en hel del viljestyrka och målmedvetenhet.

Kommer jag att göra det igen?

Självklart. Jag har inga direkta problem med kroppen men har en del spänningar, mycket migrän och periodvis sömnsvårigheter. Kan också i perioder vara ordentligt stressad och ha mycket oro i kroppen. Det är mot det här jag kommer att anväda spikmattan och det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Så här fungerar Shakti Spikmatta

Text från bodystore.se där jag köpte min spikmatta

Lägg Din Shakti i sängen eller på annat mjukt underlag. Använd gärna en nackkudde eller hoprullad handduk under mattan, till nacken. Lägg Dig bekvämt på mattan så att huden vilar mot piggarna. Slappna av och andas djupt. Om Du är extra smärtkänslig, kan Du i början, tills du blivit van, lägga ett mycket tunt tyg mellan huden och piggarna. Du får då lite mindre effekt av behandlingen. I början kan det räcka med att du ligger 10-15 minuter per tillfälle för att sen öka upp till 20-40 minuter. Det är inte farligt att ligga längre eller om du råkar somna. Använd den när du har tid och lust, gärna varje dag.

Baksidan

Baksidan

Avslappning eller lugn aktivitet rekommenderas efter behandlingen för att inte störa den frigjorda energin. Shakti är även mycket bra vid rehabilitering samt efter träning, eftersom den ger starkt ökad blodcirkulation och snabb återhämtning. Hjälper även bra mot träningsvärk.
Shakti ger ny energi och kvick återhämtning i pauser på t.ex. arbetet, Du blir mindre stressad och effektivare i arbetet.

Vi rekommenderar daglig användning av Shaktimattan för att få optimal effekt. Precis som vid all annan träning så krävs regelbundenhet för att ge bästa resultat. Då kan djupgående stress och spänningar försvinna, och Du blir permanent djupare avslappnad och mer lycklig i livet. Shakti frigör ämnen i blodet som gör oss lyckliga, avslappnade och mer energiska.  Regelbunden användning ger ett konstant högre värde av lycko-hormoner.

Hur kan spikmattan ge avslappning?
De 6000 piggarna stimulerar kroppens känselkroppar. Impulserna sänds via ryggmärgen upp till hjärnan. Där frisätts endorfiner samt en mängd olika signalsubstanser och hormoner. Det ger avslappning till nervsystem och muskler. Blodcirkulationen ökar cellandningen, blodkropparna transporterar bort slaggprodukter från kroppen och ger ökad syreupptagning. Muskelspänningar löses upp och blodtrycket sänks.

Hur länge och hur ofta ska jag ligga?
Du kan börja med att ligga ca 15 min. När du blir lite mera van rekommenderar vi 20-40 min per behandlingstillfälle. Men det är inte farligt att ligga längre. Många somnar på mattan och det är hellre inte farligt. Vi rekommenderar regelbunden användning, helst varje dag.

Hur påverkar Shakti spikmatta kroppen?
Enligt forskning gjord på ryska sjukhus:

* Minskar smärta
* Löser stress
* Sänker blodtrycket
* Stärker immunförsvaret
* Ökar metabolismen (förbränningen)
* Minskar inflammation
* Ökar uppbyggnad av ny vävnad

  • Eva

    nice.. Mela på jobbet har provat sin mammas ett par ggr.. hon gillar den starkt..