Tallink Silja Line, ett jäkla skitföretag
- december 13, 2010 - by Tess, in Gott och Blandat, with 8 comments -
Jag är en ganska luttrad kryssare över Östersjön. Har åkt Finlandsbåtarna otaliga gånger. Är det nåt jag gillar så är det att åka Finlandsbåt. När jag var yngre var det...
Jag är en ganska luttrad kryssare över Östersjön. Har åkt Finlandsbåtarna otaliga gånger.
Är det nåt jag gillar så är det att åka Finlandsbåt.
När jag var yngre var det just Silja Line som hade de fina båtarna. När Symphony och Serenade lanserades åkte jag premiärturen över Östersjön med en av båtarna.
På Silja var det alltid lite bättre, lite finare, till skillnad mot Viking där det bara handlade om att supa och allt var gammalt inpyrt och dräggigt.
Tallink Silja
När Silja blev uppköpt och förvandlades till Tallink Silja åkte jag med Galaxy och vart grymt besviken.
Vilken skitbåt.
Den som i reklamen lanserades som en ny båt var egentligen inte alls ny utan hade gått mellan Helsingfors och Riga (eller nåt sånt) i flera år.
De två däcken där taxfree och restauranger låg var hyfsade, men resten av båten var som ett fraktskepp, enormt ocharmigt.
Tallink Silja är dessutom snåla. Tyckte man att Silja var dyrt innan, så blev det ännu värre. Vatten fanns inte att tillgå gratis någonstans i hela båten förutom i hytten.
20 kr per flaska skulle man betala, och ville man ha ett glas vatten till vinet köptes även det på flaska.
Aldrig mer
Redan då sa jag aldrig mer Silja och det har jag hållit mig till utan problem.
Nu visade det sig att Lillebror bokat kryssning som vi var lite intresserade att följa med på, med Tallink Silja. Jag hade fått en rabattkupong som gav ett par hundralappar rabatt på en hytt så jag tänkte att ok, det kan ju va kul att åka tillsammans.
För det första är deras onlinebokning rörig, det tar TID att ta sig igenom hela processen. När jag hade suttit i 20 minuter och försökt boka in hela familjen fick jag upp två felmeddelanden. Det ena var att systemet ville att jag skulle boka in ytterligare en rabattkupong, vilket jag inte hade, det andra var att det inte verkade finnas hytter tillgängliga.
Så jag ringde telefonbokningen som upplyste mig om att jag inte kunde använda min kupong om vi ville boka hela familjen på en bokning, och att hon inte visste varför systemet sa att det inte fanns hytter, för det gjorde det.
Eftersom vi är 6 personer och således behöver två hytter behöver vi boka oss på två bokningar, för att kunna nyttja rabatten.
Jag VÄGRAR!
Inte ett alternativ
Jag förklarade för henne att vi är en familj som vill åka tillsammans och två bokningar är inte ett alternativ. Jag vill boka in hela familjen i en bokning och kunna nyttja den lilla rabatten jag har fått för att göra en av hytterna lite billigare. Nope, det gick inte.
Däremot kunde vi ju boka en stor familjehytt för hela familjen och då skulle det funka. Kruxet är bara att den är aaaaaaaningen dyrare. Typ 3500 spänn dyrare!
Det slutade med att jag avslutade samtalet med att säga att Tallink Silja är ett jävla skitföretag och skickade luren i örat på henne.
Ska jag berätta hur det går till på Viking Line?
Hos Viking Line går det MINST dubbelt så fort att boka via onlinebokningen.
Inte 20 klick förbi hotellalternativ, när jag redan valt 40 h KRYSSNING!!!
Utan problem kan man lätt boka in 8 personer i två hytter men är man flera kan man ringa till deras kundtjänst och det KOSTAR INGENTING! De är dessutom alltid trevliga och hjälpsamma.
Talink Silja tar 50 kr för att boka via sin sura kundtjänst. Och inte ens då skulle hon kunna göra EN bokning åt oss alla.
Avbokningar är aldrig några problem hos Viking Line (senast 24 h före avresa), inte heller är det någonsin svårt att boka till.
Man behöver inte uppge allas namn och fullständiga uppgifter direkt utan kan återkomma till webplatsen och fylla i det när man vill före resan.
Perfekt om man bokar en kryssning för ett gäng men inte vet just då vilka som ska med.
Precis lika enkelt går det att själv logga_in för att ändra sin bokning, byta hyttkategori, lägga till måltider eller ändra uppgifterna på resenärerna.
Amorella som går mellan Stockholm och Åbo är dessutom en jättetrevlig båt med bra mycket skönare stämning är Galaxy hade, och vatten, det kan man hämta GRATIS i en kran på bardisken, i ALLA barer!
Aldrig mer Tallink Silja
Det ska mycket till innan jag lägger mina pengar hos Tallink Silja.
Skitotrevlig kundtjänst, riktigt snåla jävlar, som uppenbarligen inte vill ha familjer som min, som kunder.
NEJ TACK !