There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Tisdagsmöte 24/3

- mars 24, 2009 - by , in Personligt, Vikt-igt, with no comments -

Det gick ju inte direkt strålande den här veckan. Inget minus utan istället tre hg plus. Men vad gör väl det när jag har så underbara vänner som stöttar mig,...

Det gick ju inte direkt strålande den här veckan. Inget minus utan istället tre hg plus.

Men vad gör väl det när jag har så underbara vänner som stöttar mig, hjälper mig frammåt och alltid kan komma med lite uppmuntran.

Jag vet hur min kropp fungerar och det är så simpelt att den vill inte tappa vikt varenda vecka. Ibland vill den ha omväxling och så blir det lite plus istället. Det är ju trist, helt klart, men i det stora hela så gör det inget alls. Desto mer att tappa nästa vecka då :)

Vi pratade motivation på dagens Tisdagsmöte. Hur hittar man tillbaka till motivationen när det känns tråkigt och svårt? När man inte vill mer?

Här är mina tips till hur du hittar och behåller motivationen om du jagar kilon:

  • Anpassa din kost efter ditt liv och inte tvärt om. Du orkar längre och det är roligare om du inte gör avkall på allt du tycker sätter guldkant på tillvaron. Du kan gå ner i vikt ändå.
  • Skippa svältdieterna, speciellt om du har många kilon att bli av med. Statistiskt så går du oftare snabbt upp efter en sån diet och du orkar inte hålla på tillräckligt länge för att nå dina mål. Ofta är det dessutom inte näringsmässigt speciellt bra för din kropp.
  • Sätt små kortsiktiga mål och fokusera mindre på slutmålet om du har långt dit. Små mål, som är lätta att klara ger dig energi att klara fler mål.
  • Hitta en supporter som kan tala dig tillrätta när du deppar och hejja på dig. Alla behöver vi höra att vi är duktiga lite nu och då.
  • Jaga dina kilon i grupp. Då kan ni peppa varandra oavsett om det är i ett Internetforum eller i fysiska världen.
  • Ät god mat! Gör om dina favoritrecept till att passa din nya diet. Prova massor med nya recept och hitta det du kan tillåta dig själv att mumsa på när du är sugen för att slippa ångest senare.
  • Skippa tankarna på att ”unna dig” och lär dig att vara medveten över dina val. Ät det du vill ha, välj aktivt om du vill äta något som inte platsar i din nya kostplan. Tänk efter och försök hitta bra alternativ, men sluta äta för att du är värd det. Vi behöver äta för att vi ska överleva inte för att vi behöver tröst, ska fira eller är värda det.
  • Jobba med dina tankar och egna värderingar. Har du svårt att släppa tanken på att ett felsteg förstör resten av dagen så se till att lära dig tänka rätt så slipper du förstöra en hel dag i onödan.
  • Ska du på fest så gå och njut. Passa på att motionera lite extra innan så har du utrymme för lite extravaganser.
  • Lär dig vad maten innehåller. När du vet värdet av det du stoppar i dig är det lättare att avstå från onyttigheterna.
  • Ät ofta så slipper du den värsta hungerna och sockersuget.
  • Belöna dig på vilket sätt som helst utom med något du äter. Hitta små belöningar som förgyller din vardag utan att förstöra din plan.

Har ni fler bra förslag så posta dem gärna nedan.