There is no rest for the wicked

×

Da blog!

- Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad -

Träning och pulsklockor

- februari 11, 2011 - by , in Gott och Blandat, with 3 comments -

God förmiddag i snökaoset. Själv sitter jag hemma med min frukost, datorn och älsklingen mitt emot, (som inte kom till jobbet). Tittar jag ut ser det ut att ha snöat...

God förmiddag i snökaoset.
Själv sitter jag hemma med min frukost, datorn och älsklingen mitt emot, (som inte kom till jobbet).
Tittar jag ut ser det ut att ha snöat en 20-25 cm och än är det inte slut.

Vinter i VHGloben

Igår när jag körde till och från träningen i Globen var väglaget redan illa. Det var is på motorvägen, det blåste hårt emellanåt och det snöade ordentligt.
Några galna körde om i vänsterfilen, i en hastighet som var imponerande. Själv rullade jag fram, tillsammans med merparten av de andra bilarna, i dryga 70 km/h. Till och med det kändes på sina ställen som aningen snabbt.
Det mullrade och skakade i hela bilen av isen på vägbanan.

Välplanerat

Desto närmare hemma jag kom, desto mer snö blev det och inte en vägsnutt var plogad. Faktiskt såg jag inte en enda plogbil ute igår. Vilken tur, tänkte jag, att jag handlade det jag behövde och planerade att stanna hemma hela dagen idag, för att komma ikapp med bokföringen.
Sen insåg jag att jag behöver i alla fall ta mig upp till Haninge C före 18 när filmerna ska vara tillbaka hos videobutiken. Tills dess har de kanske plogat de större vägarna i alla fall.

Vinter i VHSnöigt idag

Det är rätt intressant att kolla läget på Fb, hur det funkar för alla andra med kollektivtrafiken. En del tycks vara skitarga på att inget funkar, andra tar det mer med ro och konstaterar att folk i alla fall tycks vara vänligare och hjälpsammare när det kommer till sina medtrafikanter.

Lilla R och Lilla T sitter med näsorna i sina datorer. Rektorn stängde ner deras skola och gav alla barn och lärare ledigt idag.

Piloxing

Plioxingen igår var lika rolig som förra gången. Jag gillar instruktören, hon är glad, full av energi och tar sig tid att se alla i klassen.

Hon peppar, driver på och springer runt bland oss emellanåt. Det gick bättre med pilatesdelarna den här gången men jag klarade ändå inte av att hålla ut alla övningar. Det bränner i låren kan man säga.

Vinter i VH

370 kalorier gjorde jag av med enligt pulsklockan och då försökte jag ta ut alla rörelser ordentligt och jobba hårt så att jag skulle få ett rättvist värde. Det lär nog inte bli så mycket mer heller för man kommer helt enkelt inte upp i puls på samma sätt som man gör i SaCoPu och Combat.
Pulstopparna bryts av med pilatesdelarna och då sjunker pulsen ordentligt.

Pulsklocka

Piloxing 55 minuter: 370 kcal

  • Medelpuls: 131
  • Maxpuls: 160
  • Fettbörbränning (under 80% av maxpuls): ca 20 minuter
  • Kondition (över 80% av maxpuls): ca 32 minuter

Combat 55 minuter: 550 kcal

  • Medelpuls: 154
  • Maxpuls: 171
  • Fettbörbränning (under 80% av maxpuls): ca 5 minuter
  • Kondition (över 80% av maxpuls): ca 53 minuter

Pulszoner

Maxpulsen har jag räknat ut generellt enligt följande formel:
210 – (0,5 x ålder) = beräknad maxpuls (BMP)
Vilket för mig blir 191

  • Zon 1: 50 – 60 % (av maxpuls) – mycket lätt:  95 – 114
  • Zon 2: 60 – 70 % – lätt: 114 – 134
  • Zon 3: 70 – 80 % – medel: 134 – 153
  • Zon 4: 80 – 90 % – hård: 153 – 172
  • Zon 5: 90 – 100% – elit: 172 – 191

Vad säger det här då?

Tja, inte så mycket egentligen. Jag kan göra om testerna med jämna mellanrum för att se om jag förbättrar resultatet. Desto bättre flås desto mer ska jag kunna få upp pulsen och hålla kvar den där uppe.
Det säger också att jag skulle inte klara av att köra två Combat pass på raken med samma intensitet med tanke på att jag i stort sett genom hela passet ligger på mer än 80% av maxpuls.

Jag kan ju också hålla koll på om jag verkligen pushar mig själv till max hela tiden och se om jag tränar för mycket så att jag inte orkar pusha mig själv lika hårt.

Hade jag ägnat mig åt att springa eller cykla långt till exempel så hade jag kunnat använda pulsklockan för att hålla koll så att jag håller mig i rätt zon för att orka hela distansen.

Polar FT7

Polar FT7Min pulsklocka delar in tiden jag har tränat i fettförbränning och kondition (andra pulsklockor gör annorlunda). Det skulle lika gärna kunna stå lågintensiv och kondition.
Fettförbränning är egentligen en missvisande term som i mångt och mycket har blivit poppis i och med att man har börjat prata om lågintensiv träning före frukost när glykogendepåerna är som lägst.

Det har visat sig att kroppen är mer benägen att hämta energin ur de mer svårtillgängliga fettcellerna just då på morgonen, därav namnet fettförbränning.
Tränar du övrig tid, alltså all annan tid än före frukosten på morgonen så kommer kroppen att hämta energin först från glykogendepåerna och sedan från fettcellerna, oberoende av vad du tränar.

Det gör alltså inte någon direkt skillnad om du väljer att träna 2 timmar lågintensivt eller 1 timme högintensivt och förbränner samma mängd kalorier. Det blir inte fler eller färre kalorier och de kalorier du förbränt är just de kalorier du förbränt.
250 kcal på 55 minuter Body Pump eller 250 kcal på ca 30 minuter Combat. Det spelar ingen roll, välj det du gillar bäst!
Idag kanske snöskottning blir ett alternativ för många.

Vilodag

Själv har jag veckans enda helt träningsfria dag idag. Det brukar allt som oftast göra mig lätt rastlös men samtidigt är det skönt. Jag börjar verkligen kunna känna skillnad i kroppen beroende på träningstillfälle. Har jag tagit ut mig ordentligt så känns det och jag klarar helt enkelt inte av att trycka på lika hårt utan vila emellan.

Jag såg precis att min pulsklocka hade satt min maxpuls till 182 så nu har jag ändrat det till 191. Vi får väl se vad det ger för resultat under träningen. Alla siffror kommer garanterat bli lite annorlunda.
Därför får det bli en till vecka med pulsklocka så jag får nya värden att utgå från.

Jag hoppas ni kanske blev lite klokare på hur man använder en pulsklocka men har ni frågor så lovar jag att svara så gott jag kan.

Nu ska jag sätta fart med lite jobb och sen är det fredagsmyyyyyyys!

  • Kerstin

    Hej Tess!
    Är så nyfiken på pulsklockor och är faktiskt på väg att köpa en. Vilken klocka har du? Är det en klocka du kan rekommendera eller har du andra förslag. Vill gärna kunna lägga in resultaten på datron.

    Vill också passa på och säga att du fantastisk. Jag följer din blogg varje dag, det du skriver berör och du skriver dessutom väldigt bra.

    • http://www.partypinglan.se Tess

      Hej Kerstin.

      Stort tack för dina fina komplimanger. Jag sken som en sol där jag stod på Ica Maxi när jag läste kommentaren.
      Min pulsklocka kommer från Polar och heter FT7.
      Jag är jättenöjd med den. Den har allt och lite till.
      Själv för jag aldrig över datat till datorn men det ska gå, osäker dock på om man behöver nåt extra tillbehör för det.
      Du kan läsa om alla funktioner och specen här:
      http://www.polar.fi/sv/produkter/borja_trana/fitness/FT7
      Där hittar du också info om de andra modellerna från Polar.

      Jag hade en billig pulsklocka från Lidl förut som jag inte alls var lika nöjd med som jag är med min Polar.
      Nackdelen är när man har den på gruppträningspass och övningen inbegriper att man ligger på mage eller på mage över en step- eller corebräda. Sändaren som man har fäst under bysten, är inte helt skön att ligga på.
      Å andra sidan så har de flesta pulsklockor den här typen av sändare som sitter runt kroppen och mäter pulsen.
      Om man som jag lindar händerna till Combatpassen så är det inte heller helt bekvämt att ha på sig klockan, men det måste man ju, annars kan man inte starta och stoppa den vid mätning.

      Jag använder ju dock inte den jämt utan mer sporadiskt för att se och mäta förändringar så jag tycker att det funkar bra ändå.

      Det finns andra sätt att få fram ungefär sama info som inte använder sig av mätning av pulsen med ett pulsband. FitBit är nåt helt nytt som jag inte tror är släppt i Sverige än. Det är ett litet clip i storlek som en usb-sticka som man kan fästa nästan precis var som helst eller lägga i fickan. Den mäter allt man gör, även steg om man har på sig den jämt och uppskattar träningen med hjälp av nåt slags 3D gyro liknande det som finns i Wiimoten (handkontrollen till Wii konsollen).
      Den verkar grymt cool men hur korrekt den mäter har jag ingen aning om.

      Kostar runt 100$ men tror inte den levereras till Sverige än.

      Jag är helt nöjd med min klocka i alla fall men kolla upp det där med datat eftersom jag inte använder mig av det som du ville kunna göra.
      Kram på dig :)

  • http://viktfixerad.blogspot.com/ Viktfixerad

    Intressant läsning om puls och kaloriförbränning! Les Mills själva, som äger body-koncepten, har ju värsta optimistkalkylerna tex 500-800 kcal för ett pass BP. Visst kanske en 2 meter lång 150 kg tung muskelbyggare som kör tunga vikter kan bränna 800, men nu är nog inte de flesta BP-deltagare såna.